Halaman

31 October 2011

Persembahan ‘Legasi Terengganu Kita’ juara Gamelan Melayu 2011

Oleh FAUZI MOHD

KUMPULAN 17 orang anak jati Terengganu, KONGA dari Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) diumumkan juara Pertandingan Gamelan Melayu peringkat kebangsaan 2011, malam tadi.

Kumpulan itu menjuarai kategori MelayuTtradisional dan Kontemporari/Kreatif dengan mempersembahkan kombinasi lagu-lagu rakyat Terengganu dinamakan ‘Legasi Terengganu Kita’.

Menurut ketua kumpulan itu, Sahar Sa'di Hashim, 43, inisiatif untuk memperdengarkan lagu-lagu rakyat Terengganu itu timbul kerana melihatkan muzik Terengganu boleh diangkat dan dimartabatkan di mana sahaja.

"Saya memang tidak menjagkakan kemenangan ini, tambahan pula kumpulan ini baru sahaja ditubuhkan dua minggu lepas," katanya.

Kategori gamelan Melayu Tradisional pula menyaksikan Kumpulan Gamelan Asuhan Seni 1, Istana Budaya, Kuala Lumpur dinobatkan sebagai juara.

Gamelan Asuhan Seni 1 yang diwakili 10 orang anggota terdiri daripada pelajar Universiti Islam Antarabangsa memukau juri dengan lagu Timang Burung dan Tak Jangka Terang.

Pertandingan yang bermula 29 Oktober dan berakhir semalam menampilkan 17 kumpulan gamelan dari seluruh negara bersama 250 pemuzik.

Hadiah disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian, Kebudayaan dan Warisan negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd Said.

Juara bagi setiap kategori menerima wang tunai RM10,000 manakala RM5,000 adalah bagi anugerah khas juri dan RM1,000 bagi anugerah pemuzik terbaik di samping RM3,000 bagi hadiah saguhati kepada setiap kumpulan yang bertanding.