Halaman

27 October 2011

Seminar Perkeso beri manfaat kepada Pengerusi JKKK

Oleh: Mohammad Ishak


Pengerusi JKKK Daerah Besut bergambar kenangan selepas mengikuti seminar anjuran Perkeso

Buat pertama kalinya Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) negeri ini diberi pendedahan dan mendapat info berguna mengenai tanggungjawab Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) kepada pekerja di negeri ini

Seminar sehari yang dianjurkan oleh pertubuhan itu kepada pengerusi JKKK Daerah Besut yang berlangsung di Demong Beach Resort, semalam, sedikit sebanyak dapat memberi kefahaman kepada pemimpin terbabit mengenai khidmat diberikan oleh pertubuhan berkenaan.

Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh yang merasmikan seminar itu turut bangga kerana pemimpin JKKK daerah itu dapat menimba pengetahuan baru mengenai fungsi Perkeso sekali gus dapat membantu penduduk dikawasan organisasi itu menyelesaikan dengan pihak terbabit.

Seramai 40 pengerusi JKKK dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Hulu Besut,Jertih, Kota Putera dan Kuala Besut menyertai seminar bertujuan mendedahkan pemimpin JKKK dengan kepentingan pekerja dan majikan.

Bagi melengkapkan seminar itu pihak penganjur turut membentangkan dua kertas kerja bertajun “Kelayakan Majikan dan Pekerja” oleh Mohd Roslan Mat Ali dan “Skim Insuran
Bencana Pekerjaan dan Skim Pencen Ilat” disampaikan oleh Mohamad Fauzi Mohamad,kedua-duanya dari Pejabat Perkeso Terengganu.

Pengerusi JKKK Gong Gucil, Zahari Mat Din, menyifatkan seminar berkenaan walaupun singkat tetapi ia memberi kesan yang mendalam kerana banyak perkara yang sebelum ini tidak diketuai mengenai masalah pekerja dan majikan diberikan huraian terperinci.

Beliau mencadangkan lebih banyak agensi dan jabatan kerajaan tanpil memberi penerangan dan seminar seumpama itu kepada Pengerusi JKKK kerana ia penting untuk disampaikan kepada komuniti setempat.