Halaman

31 October 2011

YPKT bantu tingkat ekonomi keluarga


Oleh; Esah Abdullah

Seramai 13,523 orang mendapat faedah daripada pinjaman secara mudah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) melalui Program Jaya Diri (PJD) sejak diperkenalkan pada 1995.

Pengarah YPKT, Mohd Shafaruddin Mustaffa berkata, pihaknya telah mengeluarkan pinjaman sejumlah RM33.5 juta melibatkan pelbagai jenis projek dan perniagaan.

Katanya PJD yang diperkenalkan bertujuan melahirkan masyarakat berdikari di kalangan keluarga miskin dan sekaligus membantu meningkatkan ekonomi isi rumah yang berpendapatan rendah.

Menurut beliau, melalui program tersebut, peserta diberi pinjaman sehingga RM10,000 tanpa dikenakan faedah berdasarkan beberapa syarat yang ditetapkan dengan tempoh bayaran balik sehingga lima tahun.

Katanya, pada masa ini hanya 4,425 peserta masih mempunyai pinjaman melalui program tersebut yang sebahagian besarnya adalah peminjam baru berjumlah kira-kira RM12 juta.
"Setakat ini saya berpuashati dengan pembayaran balik pinjaman kerana 100 peratus yang memperolehi pinjaman membayar balik mengikut tempoh yang ditetapkan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Modal (PJD) di YPKT hari ini.

Pada majlis itu seramai 72 peserta daripada seluruh negeri mendapat pinjaman tersebut yang bernilai RM386,000.

Katanya, mengikut penilaian yang dijalankan, peserta program mampu meningkatkan hasil pendapatan berdasarkan projek yang dilaksanakan antara RM500 hingga RM2000 sebulan.

Beliau menambah, 71 peratus peserta terbabit dalam perniagaan, manakala selebihnya dalam bidang pertanian, kraftangan, penternakan, perikanan, pertukangan dan kemahiran.

“Ekoran prestasi yang membanggakan mengenai pembayaran balik YPKT dijangka akan menambah peruntukan sekali ganda iaitu RM8 juta untuk PJD yang dijangka memberi manfaat kepada lebih 1,500 peserta,” katanya.