Halaman

01 November 2011

‘Ayam bertelur dalam pasu’ juara bot berhias

Oleh FAUZI MOHD

Hasil sentuhan penduduk Teluk Pasu dan Sekati yang menghias bot dengan tema asal usul kedua-dua kampung terbabit, ayam dan pasu telah memberi tuah kepada pasukan Peti Undi Teluk Pasu untuk bergelar johan dalam Perarakan Bot Berhias di Sungai Nerus, malam tadi.

Dengan kerjasama jabatan angkat, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Petanian Malaysia (Mardi), kreativiti limpahan lampu warna warni yang melingkari replika ayam betina yang bertenggek atas pasu besar menarik perhatian juri.

Kesungguhan itu berbalas apabila pasukan itu berjaya mengetepikan sembilan pasukan lain dan membawa pulang wang tunai RM5,000 yang disampaikan Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said.

Tempat kedua dimenangi Peti Undi Kebor Besar dan Jabatan Perikanan dengan hadiah wang tunai RM4,000, Peti Undi Jeram dan Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) di tempat ketiga (RM3,000) dan keempat Peti Undi Bukit Petiti dan Pusat Giat Mara (RM2,000).

Dalam Majlis Perasmian Sukan Mega Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Teluk Pasu itu, Menteri Besar turut menyampaikan hadiah kepada pemenang bagi tujuh acara sukan rakyat termasuklah tarik tali, anyam ketupat, baling telur, rakit darat dan sepak raga bulat.

Selain pertunjukkan bunga api dan persembahan band Suktra, pengunjung turut menyaksikan perakan perahu panjang berlampu dari belia DUN Teluk Pasu.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Keseniaan dan Warisan Negeri, Dato’ Abdul Rahin Mohd. Said; Ahli Parlimen Kuala Nerus, Dato’ Mohd. Nasir Ibrahim Fikri; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman dan Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdangan dan Alam Sekitar Negeri, Dato’ Toh Chin yaw.

Memberi saingan dalam perarakan bot berkenaan, Peti Undi Kebor Air, Peti Undi Kesom, Peti Undi Petai Bubus, Peti Undi Tanjung Bunut dan Peti Undi Banggol Peradong.