Halaman

27 November 2011

Kalahkan Berntsson Piala Monsun, Ian Williams muncul juara berganda


Aksi perlawanan akhir antara pasukan GAC Pindar dengan Berntsson Sailing Team bagi merebut trofi Monsun Cup di Pulau Duyung, Kuala Terengganu. - Gambar oleh Harish Fadzillah dan Zulkipli Putra.

Oleh FAUZI MOHD

Ian Williams dari pasukan GAC Pindar meraih kemenangan berganda, juara Siri Akhir Jelajah Dunia (WMRT) 2011 dan juara Piala Monsun hari ini.

Perlawanan yang berlangsung di Pulau Duyong, Kuala Terengganu itu menyaksikan Williams mengalahkan saingannya dari Sweden, Johnie Berntsson dari pasukan Berntsson Sailing Team pada pusingan akhir.

Pelayar Britain itu mengumpul tiga mata berbalas satu oleh Berntsson, sekali gus mengesahkan kemenangan milik Williams yang baru semalam dinobat Juara Dunia WMRT kali ketiga.



Sebagai juara Piala Monsun, Williams yang dibantu empat krew, Gerry Mitchell, Mal Parker, Bill Hardesty dan Matt Cassidy, membawa pulang hadiah wang tunai RM310,000 dengan piala pusingan manakala Berntsson meraih RM215,000.

Penyampaian hadiah disempurnakan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said sejurus pusingan akhir tamat.

Turut serta pada majlis penyampaian hadiah itu mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Pegawai Eksekutif WMRT, Jim O'Toole.

Ia kejuaraan dunia kali ketiga dirangkul Williams yang pernah memenangi kejuaraan lumba kapal layar paling berprestij itu pada tahun 2007 dan 2008.


Dengan berakhirnya saingan hari ini, Williams mengumpul 144 mata, manakala naib juara WMRT dimenangi saingan terdekatnya, Francesco Bruni (Bruni Racing) dari Itali.

Bruni yang sebelum ini berhasrat menjadi pasukan pertama dari Itali merangkul kejuaraan WMRT ketinggalan dua mata di belakang Williams dengan 112 mata.

Sebagai juara WMRT, Williams membawa pulang US$100,000 (RM319,740) dan piala pusingan, Bruni US$80,000 (RM255,792) manakala tempat ketiga juara dunia WMRT dirangkul Berntsson dengan 106.2 mata yang membawa pulang US$70,000 (RM 223,818).

Sementara itu, tempat ketiga kejohanan Piala Monsun dimenangi pelayar Jesper Radich (Adrian Lee & Partners) yang mengalahkan Datuk Peter Gilmour (YANMAR Racing) pada saingan penentuan tempat ketiga dan keempat.



Radich, dari Denmark membawa pulang RM155,000 manakala Gilmour dari Australia, membawa pulang RM140,000 setelah menduduki tangga keempat.

Peserta tunggal negara, Jeremy Koo yang mengemudi pasukan Abdullah Chan/ KRT menduduki tempat terakhir, namun masih mampu tersenyum setelah berjaya membawa pulang RM50,000 hadiah tempat ke-12.

Piala Monsun, kejohanan terakhir dari sembilan perlumbaan dan penutup WMRT, menawarkan hadiah keseluruhan RM1.39 juta.