Halaman

04 November 2011

Kedai Rakyat 1 Malaysia di Terengganu semakin mendapat sambutan

Oleh: Mohammad Ishak

YB Dr A Rahman Mokhtar membayar nasi lemak ketika pelancaran kedai Menu Rakyat 1 Malaysia di Kuala Besut, semalam.


Sebanyak 127 kedai berkonsepkan Menu Rakyat 1 Malaysia sudah ditubuhkan di negeri ini sebagai menyambut seruan untuk meringankan beban perbelanjaan harian rakyat .

Daripada jumlah itu 125 buah dikendalikan bangsa Melayu manakala dua buah dimiliki Cina dan sebuah kedai diusahakan India.

Daerah Kuala Terengganu mendahului kawasan lain apabila 49 sudah diwujudkan dan diikuti Marang (27), Hulu Terengganu (23),Dungun (15), Kemaman (4) manakala Besut dan Setiu masing-masing 5.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar berkata, kerajaan mengharapkan lebih banyak pengusaha kedai terutama kedai makan menyertai program berkenaan.

Katanya, pemilik kedai yang menyertaii program itu akan diberikan banting khas daripada Pejabat Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) bagi mempromosikan kedai masing-amsing.

Selain itu,katanya, kementerian juga akan menyenaraikan kedai terbabit dalam portal kementerian dan degan cara ini pengusaha Kedai Rakyat 1 Malaysia secara langsung akan mendapat iklan secara percuma.

Dr A Rahman yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut, berkata demikian ketika melancarkan Kedai Menu Rakyat 1 Malaysia milik Chik Nik di Kampung Nail, Kuala Besut, semalam.

“Mereka yang menyertai konsep kedai berkenaan tidak mengalami kerugian walaupun produk yang dijual dikatakan murah sebaliknya cara itu menyebabkan semakin ramai pelanggan yang datang membeli belah,” katanya.