Halaman

15 November 2011

Koir SMK Bukit Besar juara peringkat negeri

Oleh; Esah Abdullah

Kumpulan Koir Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bukit Besar, Kuala Terengganu muncul juara dalam Pertandingan Koir antara Sekolah-sekolah Peringkat Negeri Terengganu 2011.



Kumpulan yang dianggotai 35 pelajar tingkatan tiga, empat dan lima itu di bawah bimbingan Encik Azlan Selamat yang bertindak selaku pengurus dan jurulatih.

“Masa latihan selama tiga bulan di manfaatkan sepenuhnya oleh semua peserta biar pun sebahagiannya terpaksa membahagikan masa kerana akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM),” kata Encik Azman Abdullah yang mencipta lagu dua lagu yang dipertandingkan.

Lagu ‘Terengganu Negeri Anjung Ilmu’ dan ‘Negeri Bersih Rakyat Sihat’ telah dicipta khas oleh Encik Azman itu menarik perhatian Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Dato’ Haji Wan Ahamad Wan Muda yang mahu kumpulan berkenaan diketengahkan.



Sementara itu kumpulan koir Sekolah Kebangsaan (SK), Kampung Rahmat,Chalok, Setiu menang bagi kategori sekolah rendah. Johan kategori SMK dan SK ini membawa pulang hadiah wang tunai RM5,000, plak dan sijil.

Hadiah kepada pemenang telah disampaikan Dato’ Haji Wan Ahamad dalam majlis yang diadakan di Dewan Besar, Wisma Darul Iman semalam.