Halaman

07 November 2011

MB turun padang korban DUN Kijal

Oleh FAUZI MOHD
Gambar HARISH FADZILLAH


Biarpun Hari Raya Aidiladha disambut sederhana tetapi hari kedua perayaan itu tetap meriah dengan umat Islam di masjid, surau, kampung dan kawasan perumahan sibuk menjalankan penyembelihan lembu, kambing dan kerbau.

Walaupun cuaca sekali sekala hujan ditambah dengan padang yang becak, ibadah korban di sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Kijal, Kemaman masih rancak.



Di DUN berkenaan, Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Said menyumbangkan tujuh ekor lembu dan dua ekor kerbau untuk diagihkan kepada masyarakat sekitar.

Di Kampung Teluk Kalong, Kijal, Dato' Seri Ahmad turun padang menyaksikan ibadah berkenaan di mana beliau menyumbangkan dua ekor kerbau.


Sejurus selepas itu, Menteri Besar yang ditemani isteri, To' Puan Seri Norliza Mahmud ke Masjid Pantai Penunjuk, Kijal untuk bersama penduduk dalam menyempurnakan ibadah korban itu.

Pada majlis itu, Dato' Seri dan To' Puan Seri turut mengagihkan daging korban kepada kira-kira 150 penerima yang terdiri daripada warga emas, golongan miskin, anak yatim dan penduduk sekitar.