Halaman

17 November 2011

Sekolah jangan potong wang pelajar -JPNT

Oleh; Esah Abdullah

Jabatan Pelajar Negeri Terengganu (JPNT) memberi amaran kepada pentadbiran sekolah di negeri ini agar menyerah RM100 wang bantuan persekolahan kepada pelajar atau ibu bapa sebagai wakil.



Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) Encik Razali Daud berkata, kerajaan telah memutuskan bantuan berkenaan untuk digunakan oleh pelajar bagi tujuan memberi peralatan sekolah dan bukannya untuk bayar hutang sekolah.

“Kita tidak akan berkompromi dengan mana-mana sekolah jika bertindak diluar arahan yang dibuat oleh kerajaan,” katanya dalam sidang media di pejabatnya hari ini.

Katanya, JPNT telah memberi taklimat awal-awal lagi kepada semua pentadbiran sekolah dan wang ini adalah untuk pelajar dan tidak membenarkan sama sekali jika ada sekolah yang ingin mengurangkan jumlah berkenaan,” katanya

Menurut Encik Razali, setakat ini pihaknya tidak menerima apa-apa laporan tentang pemotongan wang untuk pelajar dan berharap semua urusan penyerahan yang sedang dilaksanakan di sekolah-sekolah sekarang berjalan lancar.

Walau bagaimanapun katanya, jika ada terima laporan pelajar terima tidak cukup RM100, saya akan pastikan pihak sekolah bayar balik wang tersebut kepada pelajar,” katanya.