Halaman

10 December 2011

Debat UniSZA lahir pemimpin berwibawa

Oleh; Esah Abdullah

Muhammad Adib Aiman, Fatin Amirah Che Hashim dn Lateefah Kasamu diumumkan sebagai pendebat terbaik kategori bahasa Melayu (BM), bahasa Inggeris (BI) dan bahasa Arab (BA) dalam Pertandingan Debat Piala Naib Canselor Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) yang diadakan di universiti itu baru-baru ini.

Sehubungan itu, Fakulti Undang-undang dan Hubungan Antarabangsa (FUHA) muncul juara kategori BM, Fakulti Bahasa dan Komunikasi (FBK – 1) juara kategori BI dan Fakulti Kotemporari Islam (FKI) (Syariah A) juara kategori BA.

Naib johan (kategori BM) dimenangi FKI (kategori BI) FUHA dan (kategori BA) dimenangi FKI (dakwah A).

Sebanyak tiga kategori pertandingan debat diadakan iaitu Bahasa Melayu , Inggeris dan Bahasa Arab yang pertama kali diperkenalkan.

Juara pasukan menerima Piala Pusingan, wang tunai RM300, sijil penyertaan dan cenderamata daripada UniSZA.

Naib Johan masing-masing menerima wang tunai RM200, sijil dan cenderamata, manakala pendebat terbaik menerima piala, sijil dan cenderamata.

Kira-kira 30 pasukan yang mewakili pelbagai fakuliti menyertai pertandingan debat kali ke empat anjuran Majlis Perwakilan Pelajar dan Persatuan Debat UniSZA.

Terdahulu, Naib Canselor UniSZA, Prof Dato’ Dr. Alias Daud melahirkan rasa bangga dengan keberanian penganjur mempelbagaikan kategori debat yang diharapkan mampu mempertingkatkan kemampuan pelajar dalam menguasai tiga bahasa.

Katanya, walaupun UniSZA sebagai sebuah institut pengajian tinggi awam (IPTA) yang baru, namun ianya tidak ketandusan bakat terutama dalam pertandingan debat mampu sebaris dengan pendebat IPTA lain.

``Saya juga berharap pertandingan ini akan menjadi satu platform terbaik dalam melahirkan mahasiswa yang mampu berkomunikasi di khalayak sejajar dengan pasaran kerja masa kini,’’ ujarnya.

Beliau juga mahu mahasiswa menjadikan budaya berfikir sebagai amalan kehidupan pelajar dan tidak terikut-ikut dengan budaya malas berfikir.