Halaman

27 December 2011

Dua pemanah Terengganu galas cabaran di sukan Olimpik

Oleh: Aida Abd Rahman

Kehebatan pasukan memanah negara yang menggondol dua emas, lima perak dan lima gangsa di Sukan SEA, Indonesia lalu mengesahkan tiket untuk empat pemanah termasuk dua anak Terengganu melangkah ke sukan Olimpik tahun depan.



Aksi Khairul Anuar Mohamad dan Nurul Syafiqah Hashim selain dua lagi rakannya Cheng Chu Sian serta Haziq Kamaruddin kini menjadi sandaran negara untuk memungut pingat di temasya sukan terbesar dunia kelak.

Sebagai persiapan ke kejohanan di London nanti, empat pemanah terbabit akan menyertai tiga kejohanan sebagai pemanas badan aiitu Grand Prix Asia di Thailand, Piala Dunia siri pertama (China) dan Piala Dunia siri kedua di Turki.

Dalam perkembangan yang sama, rutama Khairul Anuar pernah diuar-uarkan bersama pelumba basikal negara, Mohd Azizulhasni Awang dan Fatehah Mustafa untuk menerima ganjaran berupa `wang saku’ oleh Kerajaan Terengganu sebelum berangkat membawa cabaran itu nanti.

Selain empat nama besar dalam arena sukan negara itu, seramai 51 atlit lain yang juga mewakili 11.03 peratus daripada keseluruhan atlit negara turut menjadi sandaran Malaysia ketika temasya sukan SEA di Indonesia lalu.

Malah, seorang lagi pelumba basikal, Mohamad Adiq Husainie Othman pula tersenarai dalam program `Road to London’.

Menurut Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, Terengganu menjadi negeri utama menyumbang kepada negara untuk bersaing di peringkat Asia mahupun dunia.

Atlit Terengganu di sukan SEA mewakili acara bola lisut, kenu, silat, basikal, sepak takraw, judo, olahraga, bola sepak, memanah dan lawang pedang.

Sebagai menghargai pengorbanan dan kejayaan membawa nama negeri ke persada dunia, kerajaan negeri memberi sumbangan kepada atlit berkenaan sebanyak RM1,000 seorang.