Halaman

30 December 2011

Guru dan ibu bapa perlu wujud kerjasama

Oleh: Suriati Ali

Guru dan ibu bapa sewajarnya perlu bersama-sama mengemblengkan tenaga dan usaha sekiranya ingin melihat anak-anak yang diasuh dan dididik itu menempa kejayaan dengan cemerlang.

Taska permata di bawah bimbingan Yayasan Pembagunan Keluarga Terengganu hari ini banyak membantu mewujudkan pelbagai program yang bermanfaat untuk kanak-kanak sejak daripada awal usia lagi.

Isteri kepada Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar Negeri, To’ Puan Sea Shin Tyun, berkata melalui puluhan program yang diadakan itu sekaligus dapat membantu mencapai matlamat dan hasrat pemimpin serta Kerajaan Negeri Terengganu yang ingin melihat setiap anak yang dilahirkan di negeri ini berjaya dalam hidup.


“Saya menyatakan rasa bangga dan syabas kerana di Taska Permata Keluarga Batas Baru turut menyediakan pelbagai program bermanfaat kepada 203 kanak-kanak di bawah bimbingannya.

“Kebanyakan anak-anak yang dihantar ibu bapa sejak berusia 3 bulan hingga 9 tahun telah pun mendapat pendidikan yang sempurna mengikut modul yang ditetapkan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis Majlis Garduasi dan Sambutan Hari Lahir Berkelompok di Dewan Utama YPKT, Kuala Terengganu, hari ini.

Katanya, anak-anak yang diasuh dan dididik guru taska sepanjang tempoh ibu-bapa bertugas dilihat lebih pandai berdikari, matang dan pandai menyesesuaikan diri apabila bertemu rakan baru di alam persekolahan.

“Penggunaan program Tb Kids diterapkan di taska ini nyata memberi manfaat kepada setiap kanak-kanak kerana mampu memberi pendedahan awal tentang kepentingan dan pengunaan tentang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

“Kanak-kanak yang berusia 3 hingga 4 tahun yang melibatkan diri dalam Program Hafazan peringkat negeri baru-baru ini telah berjaya menghafaz 23 surah-surah lazim dengan baik.


“Penglibatan kanak-kanak taska ini dengan Kem Anak Pintar Soleh dan Kem Pemantapan Rohani juga mampu membantu keperibadian jati diri setiap kanak-kanak yang terlibat itu supaya lebih berani menghadapi cabaran yang akan dating,” katanya.

Beliau yakin setiap penglibatan ibu-bapa dengan program yang dianjurkan pihak taska mahu pun YPKT itu sendiri bukan saja dapat membantu mengukuhkan hubungan baik malah dapat membantu mencerdaskan minda setiap anak-anak.