Halaman

21 December 2011

Hadiah istimewa menanti peserta pertandingan

Oleh: Suriati Ali

Lebih 100 kawah bubur asyura bakal dimasak sempena Pertandingan Memasak Bubur Asyura anjuran Parlimen Kuala Nerus di Kem Pengakap Tengku Muhammad Ismail, Seberang Takir pada 25 Disember nanti.

Pertandingan yang bakal disertai lebih 100 pasukan itu akan dipecahkan kepada dua bahagian iaitu kategori cawangan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO).

Juara bagi setiap pasukan bakal memperoleh wang tunai RM1,000, manakala tempat kedua RM900, ketiga (RM800), keempat (RM700) serta tempat kelima dan ke bawah layak menerima wang tunai sebanyak RM500.

Sumbangan RM400 akan diagihkan kepada setiap pasukan bagi membeli pelbagai bahan mentah, termasuk beras dan daging.

Pengerusi Jawatankuasa Perlaksana pertandingan itu, Encik Ashaari Khatib Hasan, berkata kira-kira RM50,000 diperuntukan bagi menjayakan program yang bertujuan memupuk semangat dan kerjasama antara pasukan bertanding serta meneruskan kesinambungan budaya memasak bubur asyura secara berkumpulan.

Katanya, lebih 1,000 penduduk di kawasan Parlimen Kuala Nerus di jangka menyertai program yang pertama kali dianjurkan itu dan bakal diteruskan sekiranya mendapat sambutan mengalakkan.

“Mereka yang berminat untuk menyertai pertandingan ini boleh menghubungi Pejabat Parlimen Kuala Nerus melalui talian 09-662 3007,” katanya.