Halaman

26 December 2011

"Jangan cuba gigit tangan yang menyuap makanan"

Oleh; Esah Abdullah

Untuk membangunkan sesebuah negara perlu mengambil masa yang lama antara 50 hingga 60 tahun tetapi untuk memusnahkannya hanya memerlukan beberapa minit sahaja.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Haji Rosol Wahid berkata, secara sedar atau tidak ada pihak cuba memusnahkan keharmonian yang wujud di negara ini dengan menyebarkan dakyah menghasut rakyat membenci kerajaan.

“Saya terkilan dan sedih bila ada pihak cuba gigit tangan yang menyuap makanan ke mulut mereka,” katanya ketika merasmikan mesyuarat agung Koperasi Belia Negeri Terengganu (Kobenet) kali ke-16 di Wisma Seri Amar Kuala Terengganu semalam.

Hadir sama, Pengerusi Kobenet, Dato’ Haji Wan Zakaria Abdul Rahman.

Katanya, kerajaan telah beri macam-macam bantuan dan sumbangan dalam usaha memastikan rakyat terus dapat menikmati kehidupan yang selesa.

“Sikap yang suka mencari kesalahan kerajaan semata-mata untuk meraih undi dalam pilihanraya tidak menunjukkan mereka golongan yang dituntut dalam Islam, sambil berharap budaya ini tidak menular dikalangan masyarakat,” katanya.

Katanya, ambil iktibar peristiwa yang berlaku terhadap negara Libya dan Mesir yang tidak ada kesudahannya, rakyat menjadi mangsa kumpulan yang berkepentingan.

Dato’ Haji Rosol turut menyatakan, kerajaan menyediakan geran perniagaan sehingga RM10,000 dan semua koperasi layak memohon untuk mendapatkan dana berkenaan.

Beliau seterusnya menyarankan Kobenet terus pro aktif serta merebut peluang mencari keuntungan berganda supaya dapat mengagihkan labanya kepada ahli.