Halaman

28 December 2011

JPS tangani hakisan ombak

Oleh; Esah Abdullah



Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) sedang rancak melakukan kerja-kerja menambak di sepanjang Pantai Peranginan Teluk Lipat, Dungun dan Pantai Tok Jembal, Kuala Terengganu bagi mengurangkan hakisan ombak yang melanda kawasan itu.

Pengarahnya, Ir. Mat Hussin Ghani berkata, kerja menambak ini hanya bersifat sementara bagi menangani hakisan sebelum memperolehi kos sebenar yang dijangka lebih tinggi.

Katanya, kos sebenar untuk bina tembok kekal dijangka mencecah RM30 dan buat sementara waktu tembok bongkah batu yang dibina ini menelan belanja RM2 juta.

Sehubungan itu katanya, kerajaan negeri juga turut memohon peruntukan Kerajaan Pusat berjumlah RM15 juta untuk kerja menambak Pantai Tok Jembal (RM10 juta) dan Pantai Teluk Lipat (RM5 juta).


“Kerja-kerja menambak yang dilakukan sekarang dijangka berterusan sehingga Februari tahun depan,” katanya.

Pantai Teluk Lipat dan Pantai Tok Jembal merupakan dua kawasan peranginan yang teruk dilanda hakisan ombak akibat fenomena air pasang yang berlaku sejak beberapa hari lalu.

Fenomena itu turut menumbangkan puluhan pohon Rhu yang terdapat di kawasan berkenaan selain mengancam operasi peniaga di sepanjang pesisir pantai.