Halaman

13 December 2011

Penduduk datang awal bagi menyambut kepulangan Tuanku Mizan

Oleh: Suriati Ali

Lebih 1,000 penduduk tempatan setia menunggu sejak jam 10 pagi lagi, semata-mata ingin melihat upacara Keberangkatan Pulang Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-13 Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah secara dekat.

Mereka yang berada di perkarangan Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Kuala Terengganu terpegun dengan upacara yang diadakan kerana penuh adat istiadat diraja.

Sebaik Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Tuanku Nur Zahirah selamat tiba, kira-kira jam 2.02 petang dengan pesawat khas di LTSM, mereka tidak putus-putus merakam gambar walaupun berada di lokasi yang agak jauh.

Seorang pengunjung, Halijah Omar, 68, dari Kampung Binjai Manis, Manir, berkata dia bersama empat ahli keluarga lain, terpaksa datang awal kerana bimbang tidak sempat untuk melihat upacara yang penuh bersejarah itu.

“Makcik yang sebelum ini hanya menonton sebarang upacara adat istiadat Diraja melalui televisyen, cukup gembira dan berpuas hati kerana dapat melihat sendiri upacara itu secara dekat,” katanya yang pertama kali melihat upacara seumpama itu.

Pengunjung dari Batu Rakit, Mohd Tarmizi Zanuddin, berkata dia tidak akan melupakan upacara yang dilihat hari ini kerana hanya berlaku dalam tempoh lima tahun sekali dalam negara ini.

Katanya, dia yang lebih awal, sanggup menunggu dalam tempoh lama, demi memenuhi kehendak keluarga terutama tiga anaknya sangat teruja dan tidak sabar-sabar untuk hadir..

“Pada masa sama, terima kasih diucapkan kepada kerajaan negeri kerana sudi menyediakan makanan kepada orang ramai,” katanya.