Halaman

27 December 2011

PMR terbaik semua aspek

Oleh: Aida Abd Rahman

Keputusan cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) seluruh Terengganu bukan hanya dihasilkn melalui prestasi Gred Purata Negeri (GPN) yang meningkat, malah semua A dan minimum D turut bertambah.



GPN meningkat 2.57 berbanding 2.58 pada tahun lalu, manakala 1,962 atau 8.95 peratus pelajar berjaya memperolehi semua A tahun ini berbanding 1,746 (7.81 peratus) pada tahun lalu.

Selain itu, 15,127 atau 69.04 peratus calon sekolah bantuan penuh kerajaan lulus semua mata pelajaran (minimum D) berbanding 15,034 calon (67.23 peratus) pada tahun lalu, iaitu peningkatan seramai 93 calon.



Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT), Encik Hashim Mohd Zin, berkata pencapaian memberangsangkan dalam semua aspek PMR merupakan hasil usaha untuk melestarikan pendidikan terbilang di negeri ini.

“Ia memberi petunjuk kepada peluasan dan keberkesanan pelaksanaan pendidikan untuk semua dan amalan dasar memberi peluang pendidikan yang sama rata untuk semua lapisan masyarakat, seiring dan sejajar dengan gagasan `1Malaysia-Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’,” katanya.



Selain itu, katanya Terengganu beraya melahirkan modal insan yang cemerlang dari segi akademik untuk memenuhi agenda dan misi nasional serta Wawasan 2020.
Beliau berkata, kecemerlangan itu slerai dengan usaha memacu kejayaan terutama dalam pendidikan masa depan selaras dengan kehendak Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA).