Halaman

15 December 2011

Produk penyelidikan UMT dapat pengiktirafan antarabangsa.

Oleh; Esah Abdullah

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) meraih empat pingat emas, satu perak dan dua gangsa dalam pertandingan BioMalaysia Conference dan Exhibition 2011 (BMCE) yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 21 – 23 November lalu.

Naib Canselor UMT, Prof. Dato’ Dr. Aziz Deraman berkata, kejayaan para penyelidik ini merupakan pencapaian yang sangat membanggakan universiti dalam usaha menjadikan negara kita sebuah negara maju.

“Para penyelidik UMT juga berjaya meraih dua emas, tiga perak dan dua gangsa dalam pertandingan Seoul International Invention Fair 2011 (SIIF) , di Coex Exhibition Hall, Seoul, Korea Selatan pada awal bulan ini,” katanya dalam sidang media di UMT hari ini.

Katanya, dalam BMCE UMT menghantar lapan produk, tujuh daripadanya mendapat pingat manakala di SIIF telah memenangi tujuh daripada sembilan produk yang disertai,” katanya.

“Produk ‘Seagold Probiotik Liquid:Nutritional Health Supplement’ oleh Prof. Dr Effendy Abd. Wahid dan Encik Thirukanthan Chandra Segaran yang menerima pingat emas turut di mendapat anugerah khas Bioteknologi Inovation of The Year,” katanya.

Selain itu turut mendapat pingat emas ialah projek penyelidikan ‘Scalogel; Topical Wound Care Management’ oleh Prof. Dr. Effendy dan Encik Thirukathan.

Manakala dua produk iaitu ‘Improved Technique In Vital Copepod Production: Green Technology For Aquaculture dan Biva-Meb Larvae For Larvae’ oleh Prof Madya Dr. Zaleha Kassim turut menerima pingat emas di BMCE.

Sementara itu dua produk inovasi menerima pingat emas di SIIF ialah ‘Benzomip-SPE’ oleh Prof. Madya Dr Marinah Mohd Ariffin dan ‘Evo-7’ oleh Encik Mohd Fairuz Affandi Aziz.