Halaman

20 December 2011

RISDA sedia peruntukkan RM2 juta untuk pekebun kecil Daerah Besut

Oleh: Mohammad Ishak



Pihak Berkuasa Pekebun Kecil Getah (Risda) daerah Besut memperuntukkan RM2 juta kepada pekebun kecil daerah Besut bagi program tanam semula getah tahun depan.

Peruntukkan itu bertujuan untuk memberi galakkan kepada pekebun kecil yang memiliki tanah dan menanam semula komuditi berkenaan bagi menambah hasil pendapatan penoreh getah.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Pengerusi MARA berkata, pekebun kecil hendaklah merebut peluang yang disediakan oleh agensi itu kerana ia bertujuan membantu petani menambah pendapatan.

Katanya, peneroh getah kini boleh berbangga kerana maampu meraih pendapatan lumayan berikutan kenaikan harga komuditi berkenaan malah ada penoreh yang mampu meraih sehingga RM15, 000 sebulan.

“Usaha yang dilakukan oleh RISDA melalui prlbagai program dan pningkatan hasil torehan sebahagian usaha kerajaan untuk membantu golongan berpendapatan rendah memperolehi hasil lumayan,” katanya selepas penyerahan replika cek Risda kepadape kebun kecil Daerah Besut di Jertih semalam.

Idris turut menyertai proses menabur baja sempena program Kempen Membaja anjuran RISDA Daerah Besut di Kampung Bukit Bunga, Hulu Besut.Hadir sama ADUN Hulu Besut, Nawi Mohamad.

Beliau berkata, Kerajaan Barisan Nasional (BN) sudah melaksanakan pelbagai program kebajikan untuk rakyat dan tidak perlu lagi model Negara Berkebajikan seperti yang diwar warkan oleh sesetengah pihak.

Menurutnya, pemimpin pembangkang kini sudah bergerak menababur janji bagi menarik sokongan rakyat terhadap mereka tetapi rakyat sudah tahu antara kerajaan yang mampu memberi kebajikan kepada rakyat atau memberi janji kosong.