Halaman

15 December 2011

UMT peruntukan RM2 juta untuk penyelidikan dan inovasi

Oleh; Esah Abdullah

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menyediakan peruntukan khas berjumlah RM2 juta bagi tujuan penyelidikan dan inovasi universiti itu tahun depan.

Naib Canselor UMT, Prof. Dato’ Dr. Aziz Deraman berkata, peruntukan khas yang disediakan pihak universiti untuk memantap dan meningkat dibidang penyelidikan khusus kepada pensyarah baru menjalankan penyelidikan dalam bidang masing-masing.

“Geran ini akan diagih antara RM5,000 hingga RM10,000 bagi satu projek untuk pensyarah yang baru menghabiskan pengajian PhD mereka,” katanya dalam sidang media di UMT, hari ini.

Menurutnya tahun ini, UMT menyediakan peruntukan RM500,000 bagi tujuan yang sama dan sumbangan ini banyak membantu pensyarah menyiapkan tugas-tugas penyelidikan.

Namun begitu katanya, sumber ini tidak mampu menampung gerakan projek yang lebih besar dan UMT tidak meletakkan sasaran secara khusus.

Tambahnya, peruntukan pendidikan diperingkat Pusat sangat kompetatif dan pihak UMT telah menghantar permohonan mengenainya.bajet RM100 juta yang diumumkan baru-baru ini untuk program penyelidikan dan inovasi.

Selain itu, dengan adanya ramai penyelidik yang aktif serta berpengslsmsn, UMT berupaya meningkatkan imej kecemerlangan di peringkat kebangsaan mahu pun antarabangsa.

“Bagaimana pun UMT berbangga dengan pencapaian cemerlang para penyelidik yang mampu meraih pingat di pertandingan yang disertai dalam dan luar negara,” katanya.