Halaman

12 March 2011

BUKTI PEMIMPIN PAS KAITKAN ISLAM, SYURGA DENGAN PAS.



Oleh: Putera Pesisir Air
Isu Pas menjual atau merasuahkan syurga bukanlah baru, walaupun Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat cuba menafikan dan mencabar Mufti Perak Tan Sri Harussani membuktikannya.
Datuk Nik Abdul Aziz dilaporkan telah menghantar surat rasmi menyatakan hasrat mahu bertemu dengan mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

Surat yang dihantar antara lain mahu mufti Perak itu menjelaskan kenyataannya sebelum ini yang mendakwa Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan, pernah berkata 'undi PAS masuk syurga'.


Tulisan mufti itu disiarkan oleh akhbar Mingguan Malaysia 6 Mac lalu, iaitu hari pengundian bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Kerdau dan Merlimau.

"Saya memohon supaya beliau menjelaskan bilakah saya menyatakan bahawa undi PAS masuk syurga," katanya melalui Facebook hari ini.
Nik Aziz sebenarnya pernah mengatakan mengucap syahadah adalah sama dengan Pas…dan itulah sebenarnya bermakna menyokong Pas itu Islam, mengucap dua kalimah syahadah dan masuk syurga.
Beliau (Nik Aziz) juga pernah berkata, masuk Islam tu samalah dengan masuk Pas.
Petikan ceramah Nik Aziz di Kota Bharu pada Februari 1999:
“Islam ni hadirin semua, kalau kita reti sungguh, ugut setara mana, bodek setara mana, beri setara mana…dia jadi seperti Bilal. Bilal, gode (pukul), dumm..Ahad (satu),Dumm gode…Ahad. Jemur tengah panas .. Ahad! Ahad makna Tuhan so (satu).
Bilal ni jadi kuli bagi seorang tauke Mekah, kafir. Sebab nok marah do’oh, masuk Islam ni, dera tengah panas. Sudah dera tengah panas, ambil batu panas pula letak atas perut, tapi mulut duduk kata…Ahad..Ahad..Ahad. Ahad itu kalu loni gak ialah, Pas..Pas..Pas!”
Dalam satu ceramah lain di Kampung Delima, Wakaf Bharu pada 14 September 1999, Nik Aziz berkata, masuk Pas itu seolah-olah memeluk Islam. Inilah petikan kata-kata Nik Aziz:
“Ketika tu, Nabi kita rebut peluang g dakwah doh dan Nabi cari ore-ore (orang) Madinah. Royak memperkenalkan diri gini-gini mengenai Islam, yang menyebabkan tiap-tiap tahun ore Madinah sampai di Mekah di Mina tu, ada sokmo ore hok masuk Islam. Masuk Pas lah kita panggil masuk Islam. Haa..gitu duduk…”
Itu di peringkat Nik Aziz..di peringkat pemimpin dan penceramah Pas pun sama jugalah.
Ustaz Bunyamin dalam ceramahnya pada 20 September 1999 di Kedai Peringat Kelantan:
“Kedai Melor, Kedai Peringat, Kubang Kerian Kota Bharu, puak kita kena pakat ingat, pilihanraya akan datang mapus Umno Baru.
Kubang Kerian Kota Bharu, Pasir Tumboh Kedai Melor, bakpo Umno Baru kita nok buang, pasal puak dia parti gila.
Wau wau bule, wau bule teraju tiga, jangan sokong parti setan, mati seksok, mapus masuk nerako
Wau wau bule, wau bule teraju tiga, sokong Parti Islam Semalaysia, mati seksok masuk syurga.
Ustaz Ismail Kamus pada 18 Ogos 1999 sewaktu ceramah di Sementa berkata bahawa masuk Pas boleh terlepas dari soalan malaikat dalam kubur. Petikannya sebagaimana berikut:
“Akhirnya tua-tuan jangan lepas peluang strat besok boleh masuk Pas belaka, isi borang jangan tunggu lusa bimbang lusa mati tidak dapat masuk Pas. Pasal apa? Besok malaikat tanya dalam kubur siapa Tuhan kamu, nak jawab apa? Apa agamaku nak jawab apa? Sekarang soalan dalam kubur kan dah bocor. Dan bocor dah. Semua tahu sudah soalan. Nak jawab al-Quran imam tak tahu dia. Al- perlembagaan al Malaysia imami, siapa saudaramu? Bumiputera…Ha…tu!! Dengan demikian tuan-tuan jangan lepas peluang , hari ni saja, besok sudah tak ada lagi”.
Presiden Pas, Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang juga tidak boleh lepas tangan terhadap isu masuk Pas,masuk syurga, melalui amanat atau ucapannya di Banggol Peradong pada tahun 1981, mengkafirkan orang Umno secara terang dan nyata.
Bahkan dalam ucapannya, melawan orang Umno itu mati syahid.
Ucapan dan amanat Haji Hadi bukan rekaan dan diakui sendiri oleh Haji Hadi dalam wawacara dengan Malaysiakini pada 5 Jun 2001.
Petikan wawancara adalah seperti berikut;
Malaysiakini: Boleh Tuan Guru menerangkan bagaimana timbulnya amanat Hadi itu?
Haji Hadi : Sebenarnya itu adalah petikan daripada ucapan saya apabila hadir pada satu majlis di Banggol Peradong dan polis mengepung majlis tersebut. Pada waktu itu, saya berumur 30 an, sudah tentu berapi-api saya bercakap, Tidak lama kemudian bekas Menteri Besar (Tan Sri Wan Mokhtar) telah membaca ucapansaya itu dalam Dewan Undangan Negeri Terengganu dan bertanya kepada saya sama ada itu ucapan saya. Saya menjawab, ya. Selepas itu, seorang Hamba Allah mengambil ucapan itu, dibukukannya dan sekarang ini jadilah Amanat Hadi.
Sebenarnya memang banyak ucapan pemimpin, penceramah dan penceramah Pas dengan menyamakan sokong Pas itu sama dengan menyokong Islam, maka sudah pasti Islam itu membawa ke syurga dan menentang Islam itu membawa ke neraka dan menentang orang-orang yang memusuhi Islam atau Pas itu syahid dan masuk ke syurga.
Oleh itu, apa yang disebut oleh Mufti Perak itu bukannya suatu rekaan dan andaianya semata-mata.






berita penuh

Penganjur pameran mistik perlu bincang Majlis Fatwa Kebangsaan

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Pelbagai pihak yang ingin menganjurkan pameran mistik atau sebarang bentuk pameran yang dikhuatiri boleh menimbulkan kontroversi, perlu mendapatkan pandangan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu, sebelum membuat sebarang hebahan mengenai cadangan mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Khazan Che Mat, berkata dari satu sudut pihak penganjur mungkin mempunyai niat yang baik untuk menonjolkan sesuatu perkara seperti mistik atau penyalahgunaan dadah bagi menyedarkan orang ramai agar mereka tidak terlibat dengan perkara-perkara yang dilarang oleh agama.


“Bagaimanapun, Majlis Fatwa Kebangsaan mempunyai pandangan dari sudut lain di mana mereka mengambil kira perkara negatif lebih banyak daripada positif, menyebabkan mereka melarang sesuatu pameran itu dilakukan,” katanya.


Pameran mistik atau sebarang bentuk pameran yang dikhuatiri boleh menimbulkan kontroversi, perlu mendapatkan pandangan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. - (Gambar Hiasan)

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cadangan syarikat Dynasty Event Sdn Bhd untuk mengadakan pameran alam mistik di Dataran Shahbandar pada bulan depan.

Buat masa ini, kerajaan negeri akan melihat secara terperinci sebelum membuat sebarang keputusan berhubung pameran tersebut yang dikatakan bercanggah dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Sebelum ini, Menteri Besar Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pihaknya akan mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT) sebelum meluluskan pameran itu.

Mengikut laporan akhbar Kosmo baru-baru ini, Setiausaha Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata jawatankuasa itu sudah membuat ketetapan sejak 2007 bahawa pameran seperti itu adalah haram diadakan kerana tidak mahu masyarakat Islam disogok dengan perkara tahyul dan khurafat.

Haji Khazan berkata, masalah itu tidak akan timbul jika syarikat berkenaan berbincang dengan Majlis Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu sebelum menghebahkannya kepada orang ramai.

“Jika didapati hasrat mengadakan pameran itu tidak mendapat izin majlis berkenaan, pihak penganjur tidak perlu meneruskannya kerana ia menimbulkan pelbagai masalah,” tambahnya.



berita penuh

Rakyat Terengganu perlu jaga kebersihan bagi tarik pelancong

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Musim cuti cuti sekolah tiba lagi – pastinya negeri ini akan menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara. Mengikut kebiasaannya, hotel, chalet dan rumah tumpangan sekitar bandar Kuala Terengganu akan dipenuhi dengan para pelawat yang datang dari jauh sama ada mahu melihat keindahan alam semula jadi negeri ini atau membeli-belah produk tempatan.


River cruise’ di Taman Tamadun Islam, menjadi satu tarikan orang ramai ke taman tema tersebut yang menjadikan kunjungan ke negeri ini berbaloi. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Bandar Kuala Terengganu yang kini sudah berubah wajah dengan terdirinya banyak bangunan di kawasan pusat bandar dan ‘water front’ di Kampung Cina, akan jadi tumpuan pelancong.


Tasik Kenyir yang kini dimajukan dengan projek Kenyir Island Hopping (KIH), meliputi pembangunan 10 buah pulau di utara Pengkalan Gawi, termasuk Taman Rama-Rama, Taman Burung, Taman Orkid, Taman Herba dan Taman Tropika, bakal menjadi destinasi pelancongan baru.

Taman Rekreasi dan Zoo di Bukit Takal, Kemaman pula semakin ramai dikunjungi pelawat yang mahu melihat kelainan berbanding zoo sedia ada di negara ini.

Manakala aktiviti ‘river cruise’ di Taman Tamadun Islam, menjadi satu tarikan orang ramai ke taman tema tersebut yang menjadikan kunjungan ke negeri ini berbaloi.

Begitu banyak projek dilaksanakan kerajaan bagi memeriahkan aktiviti pelancongan, sekaligus membuka ruang perniagaan kepada penduduk tempatan, khususnya pengusaha makanan dan produk tradisional.

Bagaimanapun, semua ini tidak bermakna jika penduduk tempatan masih mengamalkan tabiat buruk dengan membuang sampah di merata-rata tempat sama ada sekitar pusat bandar atau taman rekreasi.

Setiap kali program keramaian seperti ‘jom heboh’ yang baru saja selesai mahupun pasar-pasar malam, sampah sarap dapat dilihat dengan jelas di kawasan tumpuan orang ramai.



Jika tabiat pengotor ini diteruskan, negeri ini akan mendapat imej yang buruk di kalangan pelancong. Amat sayang jika tempat-tempat yang sebelum ini terkenal dengan keindahan alam seperti pulau-pulau dan kawasan air terjun dipenuhi dengan sampah sarap.

Sepatutnya rakyat tempatan sama-sama menjaga kebersihan kerana ia merupakan sebahagian daripada tuntutan agama.

Penduduk tempatan tidak wajar menyerahkan usaha menjaga kebersihan kepada Pihak
Berkuasa Tempatan semata-mata.



Jadilah warga yang bersih untuk kesejahteraan bersama, buang sampah di tempat yang disediakan.

Semoga dengan menjadi rakyat yang pembersih, negeri kita mendapat untung dan generasi akan datang mencontohi dan menghargai kebaikan sifat tersebut dan bukan sebaliknya.

berita penuh

11 March 2011

Jabatan Penerangan Terengganu lancar 486 program sepanjang 2011

Oleh: Aida Abd Rahman

Sebanyak 486 program dan aktiviti melibatkan peringkat negeri serta daerah bakal dilancarkan Jabatan Penerangan Negeri Terengganu sepanjang tahun ini.

Pengarahnya, Puan Azizah Awang berkata semua program yang dirancang itu berdasarkan Penunjuk Prestasi Utama (KPI) kementerian dan jabatan.

"Semua program adalah mengikut sasaran tertentu dan kesesuaian sesuatu tempat. Setakat ini, sebanyak 25 peratus daripada program itu telah dijalankan," katanya pada program Karnival 1Malaysia anjuran jabatan itu di Kolej Islam, Sains dan Teknologi (KIST) cawangan Terengganu di Kuala Berang, semalam (10 Mac).
Turut hadir, Presiden KIST Group Holding, Encik Roomai Nor Ali.

Puan Azizah berkata semua aktiviti jabatan itu melibatkan kumpulan sasar seperti Institut Pengajian Tinggi Awam dan Swasta, kakitangan kerajaan, pelajar sekolah, masyarakat umum dan belia.

Selain itu, jabatan itu juga mengadakan program Wacana Bicara 1Malaysia di peringkat sekolah selain menubuhkan Kelab Setia di setiap sekolah menengah yang akan membantu menyebarkan dasar kerajaan.

Katanya, jabatan turut mewujudkan Komuniti 1Malaysia yang sebelum ini dikenali sebagai Komuniti Bestari di 83 mukim untuk semua pihak hingga akar umbi.

Sementara itu, Roomai Nor berkata KIST kini sedang meninjau peluang pendidikan di luar negara termasuk menghantar beberapa pegawai tinggi KIST Group Holding ke Pakistan untuk meninjau peluang di negara itu.

Di Terengganu KIST mempunyai kira-kira 530 penuntut dalam enam jurusan iaitu Diploma Psikologi, Diploma Sains Senaman dan Sukan, Diploma Farmasi, Diploma Teknologi Makmal Perubatan, Diploma Kesihatan Persekitaran dan Diploma Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan.

"Bagi memenuhi permintaan pendidikan dan kemahiran, kita akan tambah tiga kursus lagi di sini mulai pengambilan Jun ini iaitu Diploma Pembantu Perubatan, Diploma Kejururawatan dan Diploma Domestik Radioterapi," katanya.





berita penuh

Program tanam kelapa sawit kawasan rumah hampir berhasil

Oleh: Aida Abd Rahman

Program meningkatkan pendapatan penduduk miskin dengan konsep penanaman kelapa sawit di kawasan rumah yang diperkenalkan kerajaan negeri tiga tahun lalu hampir menampakkan hasil apabila tanaman itu akan dituai mulai Ogos ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said berkata ia antara projek awal yang dilaksanakan apabila beliau mula-mula memegang jawatan Menteri Besar tiga tahun lalu, bertujuan menjana pendapatan penduduk luar bandar yang berpendapatan rendah.

"Penduduk terlibat di kampung perintis, Kampung Payang Kayu, Hulu Terengganu, menanam antara 10 dan 15 pokok pokok kelapa sawit di sekeliling rumah masing-masing," katanya ketika membuat lawatan kerja ke Projek Kelompok Pertanian Kampung Pondok Pasir, Ibok, Kemaman, hari ini ( 11 Mac).

Turut hadir pada majlis itu Pengurus Besar Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Terengganu, Encik Shammodin Abd Halim.

Dato’ Seri Haji Ahmad berkata, program itu mensasarkan 50 hingga 60 penduduk di kampung-kampung yang terlibat dengan program itu menanam sekurang-kurangnya 10 pokok kelapa sawit setiap seorang di sekitar kawasan rumah masing-masing.

"Kalau dilihat pasaran semasa, harga setandan kelapa sawit RM5, tetapi kalau pokok subur, buah besar dengan harga minyak sawit yang mahal sekarang, ia boleh mencapai RM10 setandan. Jika pokok dijaga dengan baik, ia boleh dipetik sehingga tiga tandan bagi satu pokok," katanya.

Katanya, projek penanaman kelapa sawit di halaman rumah masih diteruskan dan penduduk yang berminat menyertai program itu boleh memohon menerusi Ahli Dewan Undangan Negeri masing-masing.

Encik Shammodin berkata projek kelompok pertanian di Kampung Pondok Pasir melibatkan kawasan seluas 34.8 hektar telah ditanam dengan pisang, kelapa matag yang mempunyai isi tebal dan berbuah lebat berbanding kelapa biasa dan kelapa pandan yang diusahakan oleh 127 peserta.

Katanya, penanaman pisang jenis berangan di situ seluas kira-kira 10.4 hektar, kini telah mengeluarkan hasil dan dijual kepada Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Terengganu untuk dipasarkan.

"LPP beli RM1,400 bagi setiap tan pisang daripada petani di sini yang mampu mengeluarkan hasil sehingga 16 tan pisang bagi setiap hektar dalam tempoh 10 bulan.

"Pasaran pisang berangan sangat baik sekarang dan banyak permintaan. Kalau petani usahakan bersungguh-sungguh, mereka akan dapat hasil sehingga RM25,000 bagi satu hektar dalam tempoh 10 bulan," katanya.

Penanaman kelapa di kawasan seluas 14 hektar dan kelapa pandan dengan keluasan 10.4 hektar dijangka dapat memenuhi permintaan santan dan kelapa muda tempatan.




berita penuh

Kampung Yak Yah gamit pelancong

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Sungai Yak Yah unik dan mempunyai daya tarikan tersendiri di mana pelancong dapat melihat kerlipan cahaya kunang-kunang di kawasan ini. - Gambar oleh Zulkipli Putra.

Daerah Kemaman yang terletak di utara negeri Terengganu Darul Iman sememangnya terkenal di kalangan pelancong kerana terdapat banyak destinasi pelancongan menarik di sini.

Justeru itu, tidak hairanlah jika Bandar Cukai yang merupakan pusat pentadbiran daerah Kemaman, sering menjadi tumpuan pelancong domestik dan juga luar negara.


Sejak sekian lama, lokasi seperti Pantai Teluk Marina, Teluk Kalong, Teluk Mak Nik, Kemasik dan Kijal menjadi tumpuan pelancong, tetapi kini Kampung Yak Yah sudah mula menjadi sebutan pelancong.

Kampung yang berjiran dengan Taman Rekreasi Mini Zoo Bukit Takal ini menawarkan satu produk pelancongan baru kepada daerah Kemaman dan negeri Terengganu, iaitu kunang-kunang atau kelip-kelip.

Kawasan sepanjang sungai di kampung itu yang merupakan habitat kunang-kunang terbesar di Malaysia, mempamerkan panorama yang menakjubkan pada waktu malam dengan kehadiran puluhan ribu kunang-kunang.

Dengan jarak perjalanan kira-kira setengah jam dari Bandar Chukai, Sungai Yak Yah kini menjadi tumpuan pelancong, khususnya di kalangan peminat kunang-kunang atau nama saintifiknya Panthera tigris jacksoni.

Pelancong yang menyusuri Sungai Yak Yah, melibatkan kawasan sepanjang 13 kilometer, pasti akan terpukau dan teruja dengan keindahan kerlipan cahaya kunang-kunang yang mengasyikkan itu.

Sebaik saja bot dinaiki bergerak, para pelawat akan terpesona apabila melihat begitu banyak kelip-kelip mengerumuni pokok-pokok Berembang, Putat dan Bebaru yang tumbuh subur di sepanjang perjalanan mereka menyusuri sungai tersebut.

Dengan menaiki bot berenjin bateri tanpa gangguan bunyi, pastinya akan memberi pengalaman baru yang amat berharga kepada pengunjung, khususnya mereka yang gemar menikmati anugerah alam semulajadi.

Cuba bayangkan, puluhan ribu cahaya kunang-kunang menghiasi pokok-pokok di sepanjang sungai tersebut seolah-olah terdapat pesta lampu yang bergermerlapan di situ.

Kini Kampung Yak Yah bukan saja dilawati pelancong dari negeri-negeri lain di Malaysia, tetapi ia turut menjadi tumpuan pelancong dari Jepun, Singapura, China, Taiwan dan Hong Kong.

Malah, beberapa pelancong dari Belanda sudah melawat kawasan itu apabila mereka mendapat maklumat mengenai keunikan aktiviti melihat kunang-kunang di sepanjang Sungai Yak Yah dari agen-agen pelancongan yang turut membantu mempromosi aktiviti berkenaan.

Terdapat empat spesies kunang-kunang di Sungai Yak Yah di mana haiwan kecil yang unik itu dikatakan membiak dengan begitu banyak dari bulan Julai hingga Oktober pada setiap tahun.

Keadaan ini agak berbeza dengan tempat-tempat lain di Malaysia yang juga terdapat kunang-kunang, tetapi hanya melibatkan satu spesies sahaja.

Bagi memudahkan pengunjung berkunjung ke kawasan berkenaan, terdapat dua pengusaha bot yang menyediakan perkhidmatan menyusuri Sungai Yak Yah dengan bayaran amat berpatutan.

Bagi memastikan kawasan ini menjadi tumpuan pelacong, kerajaan negeri kini mengadakan promosi dan menyediakan kemudahan asas untuk kemudahan pelawat ke kawasan berkenaan.

Malah, langkah-langkah pemuliharaan di kawasan itu turut dilakukan kerajaan bagi menjamin habitat kunang-kunang tidak terancam dan ia terus membiak bagi tarikan pelancong.

Bagi penduduk Kampung Yak Yah dan kawasan sekitar pula, kehadiran kunang-kunang di kawasan tersebut membawa seribu rahmat kerana ia menambah peluang pekerjaan kepada mereka.

Datanglah berkunjung ke Sungai Yak Yah bagi mengalami sendiri pengalaman menyaksikan kelip-kelip yang amat jarang ditemui di tempat lain, kerana kunjungan anda dan keluarga ke sini pasti berbaloi.



berita penuh

Kemenangan Merlimau, Kerdau tonik buat UMNO Terengganu

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Kemenangan besar calon Barisan Nasional (BN) dalam dua Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan DUN Kerdau, menjadi tonik buat UMNO Terengganu mengatur gerak kerja, bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Ketua Penerangan UMNO Terengganu, Haji Ahmad Razif Abdul Rahman, berkata pihaknya kini sedang giat mengatur gerak kerja secara menyeluruh meliputi peringkat bahagian dan cawangan, termasuk menyediakan input penerangan kepada penceramah-penceramah.


“Kita sudah tidak ada banyak masa kerana berdasarkan petunjuk-petunjuk sedia ada pilihan raya umum semakin hampir. Justeru itu, kita perlu bersiap sedia mulai sekarang bagi memperkemaskan jentera parti,” katanya kepada Teganukita.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kemenangan besar calon BN dalam pilihan raya tersebut di mana calon BN Roslan Ahmad (Merlimau) mendapat 5,962 undi setelah mengalahkan calon Pas, Yuhaizad Abdullah yang hanya mampu meraih 2,319 undi.

Manakala bagi bagi DUN Kerdau pula, Syed Ibrahim Syed Ahmad (BN) mendapat 5,060 undi dan mengalahkan calon Pas, Hassanuddin Salim yang menerima 2,336 undi.

Haji Ahmad Razif berkata, pihaknya akan mengadakan penerangan isu-isu semasa mengikut tempat yang diatur di seluruh negeri, dalam tempoh terdekat ini.

“Manakala risalah-risalah juga akan diedar mengikut isu tertentu supaya rakyat tidak dikelirukan dengan pelbagai dakyah yang dibawa oleh pihak pembangkang,” ujar beliau.



berita penuh

10 March 2011

PAS GANTI UMNO...SEBENARNYA DAP GANTI PAS


PETIKAN DARI AKHBAR HARAKAH 20 DISEMBER 1999




berita penuh

PERBICARAAN KES UGUTAN BUNUH MELALUI SMS: SAKSI, JACKY CHEN BERI KETERANGAN



Dalam perbicaraan kes ‘Ugutan bunuh melalui SMS’ yang bersambung hari keempat hari ini (10 Mac 2011), mahkamah mendapat keterangan saksi bernama Jacky Chen seorang ‘arkitek system’ yang berjawatan Pengurus Software Development dari Syarikat Everworks Connecting Business Ideas yang beribu pejabat di Petaling Jaya, Selangor.


Syarikat ini adalah pembekal system aplikasi SMS kepada Encik Hazwan dari syarikat Mobile Biz Network yang kemudiannya sistem itu dibeli oleh Mohd.Irwan Zainal Abidin (seorang pegawai kerani pejabat Umno Malaysia pada tahun 2009) atas arahan tertuduh (Dato’ Dr.Ahmad Ramzi Zubir).

Hari ini saksi Jacky Chen yang datang dari Petaling Jaya, diminta oleh pihak pendakwa yang diwakili oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Yusoff, Ooi Chooi Gaik dan Nur Azimul Azami membuat pengesahan kepada beberapa paparan dalam rekod sistem aplikasi SMS itu.

Dalam kes ini, Dato’ Dr Ahmad Ramzi didakwa atas empat tuduhan menghantar ugutan jenayah menerusi SMS iaitu bagi pertuduhan pertama, beliau didakwa mengancam mendatangkan kematian ke atas ADUN Paka, Mohd Ariffin Abdullah pada pukul 11.21 malam, 13 April tahun lalu di E726 Kampung Kubang Parit.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan yang sama ke atas dua lagi ADUN, Abd Halim Jusoh (Permaisuri) dan Datuk Rosol Wahid (Ajil) antara pukul 11.21 dan 11.25 malam di tempat dan tarikh yang sama.

Beliau turut didakwa atas tuduhan pilihan, menggunakan perkhidmatan internet bagi menghantar SMS berbunyi: "Baik jangan teruskan niat YB, YB tak sayang nyawa?" kepada tiga ADUN tersebut.

Dia didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan jika sabit kesalahan, dia boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum setahun.

Dr Ahmad Ramzi turut dituduh memfitnah Wan Ahamad Wan Muda, bekas Setiausaha Sulit Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said yang kini memegang jawatan Timbalan Setiausaha kerajaan negeri dengan menghantar SMS ugutan itu menggunakan nombor telefon bimbit 019 -9158369 milik Wan Ahamad.

Tertuduh, yang kelihatan tenang berada di kandang tertuduh di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu pagi ini diwaklili oleh peguambela Datuk Hazman Ahmad, Mohd Noor Mahmood dan Rosli Abdul Rahman.

Prosiding yang bermula jam 9.30 pagi dan berakhir kira-kira jam 1.00 tengahari hari ini berlangsung di hadapan Hakim M.Bakri Abd.Majid.

Jackie sebanyak dua kali diminta melukiskan lakaran di papan putih yang disediakan bagi menjelaskan secara terang kepada mahkamah tentang rekod dan perjalan aplikasi SMS berkenaan, di samping turut menggunakan ‘laptop’ yang dipancarkan kepada skrin besar di dalam mahkamah.

Setelah berakhir sesi-soal balas di antara pihak pendakwa raya dengan saksi Jackie Chen itu, mahkamah menangguhkan perbicaaraan. Perbicaraan akan bersambung semula 16-19 Mei 2011.









berita penuh

HSNZ pusat pengesahan ATS pertama di Pantai Timur

Oleh: Esah Abdullah



Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) menjadi pusat pengesahan Amphetamine Type Simulant (ATS) pertama di Pantai Timur dan kedua di negara ini selepas Hospital Kuala Lumpur.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Pengguna negeri, Dr. A. Rahman Mokhtar berkata, kerajaan negeri memperuntukan RM1.5 juta untuk menaiktaraf makmal dadah di Jabatan Patologi di HSNZ.


“Kos berkenaan juga meliputi penyediaan Perkhidmatan Ujian Pengesanan ATS iaitu untuk pengubahsuaian makmal dan pembelian peralatan,” katanya.

Katanya, usaha ini bertepatan dengan hasrat kerajaan memerangi jenayah penyalahgunaan dadah di negeri ini yang semakin membimbangkan.

“Kewujudan perkhidmatan pengesanan ATS ini dapat membantu agensi-agensi terlibat terutamanya pihak polis mempercepatkan kes-kes penyalahgunaan dadah terutamanya jenis ATS,” katanya.



Menurut Dr. A. Rahman, setiap tangkapan kes yang memerlukan ujian pengesahan terpaksa dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur dan ini mengakibatkan tertuduh terpaksa direman lebih lama di lokap sementara menanti keputusan ujian mengakibatkan banyak kes tertangguh.

“Dengan adanya perkhidmatan ini, diharap dapat membantu mempercepatkan penyelesaian kes penyalahgunaan dadah dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan masalah berkenaan.



berita penuh

KUT siap tahun depan

Oleh: Suriati Ali

Kompleks Usahawan Terengganu (KUT) yang bakal dibina di Kampung Kubang Jela, Manir membabitkan peruntukan RM26 juta dijangka siap akhir tahun depan.

Apabila siap kelak, ia bakal menjadi pusat sehenti bagi memenuhi keperluan usahawan termasuk mendapatkan segala maklumat dan kemudahan dalam urusan perniagaan.

Kompleks setinggi tiga tingkat ini akan menyediakan ruang niaga untuk disewa, bilik pameran dan pusat pengeluaran moden dan tersusun.


Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan, Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi Negeri, YB Dato’ Haji Mohamed Awang Tera, berkata kerajaan negeri menjanjikan kelainan dalam konteks pembangunan sektor keusahawanan dan pembangunan industri kecil dan sederhana (IKS) di Terengganu.

“Ia bakal menjadi pemangkin kewujudan pusat pertumbuhan baru di kawasan ini dengan kedudukannya yang strategik berhampiran jalan baru menghubungkan Losong, Kubang Jela, Jeram dan Gemuruh,” katanya.

Dato’ Haji Mohamed berkata, separuh daripada KUT yang terletak 16 kilometer dari pusat bandar ini akan diubahsuai untuk menempatkan T' Hotel bertaraf tiga bintang dengan kapasiti 99 buah bilik.

"Dengan kadar RM90 sehingga RM220 sehari, hotel ini mampu menyelesaikan masalah kekurangan tempat penginapan bagi menjana sektor pelancongan di Terengganu serta mewujudkan lebih 80 peluang pekerjaan kepada masyarakat setempat.

“Manakala sebahagian lagi KUT, akan menempatkan ruang pameran, pusat batik, pusat reka bentuk, pusat kraftangan, pusat kajian produk serta konsep kedai francais dan kedai khusus untuk mengkomersialkan produk tempatan," katanya.

Katanya, kompleks ini bakal beroperasi seperti sebuah 'mall' dan dapat membantu pengusaha tempatan dari segi penjenamaan dan pemasaran produk mereka.

"Inisiatif ini diharapkan dapat membantu usahawan tempatan dalam menangani masalah mendapatkan premis yang sesuai untuk mereka serta meningkatkan daya maju," katanya




berita penuh

Kerajaan Negeri Menaja Penerbangan Balik Pelajar ke Mesir

Oleh: Raja Faisal dan Mohd Shahrir


Pengarah Unit Komunikasi Negeri, Haji Samsuddin bin Sulong dan Pegawai Khas Agama kepada Menteri Besar, Kamaruddin bin Omar ketika bermesra dengan pelajar Mesir.

Kerajaan negeri bakal menguruskan penghantaran kumpulan pertama yang terdiri daripada 293 pelajar ke Mesir yang di jangka 15 Mac ini.

Kebanyakan pelajar bidang perubatan itu akan dihantar dengan menaiki pesawat MAS dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud pada pukul 10 pagi ke KLIA sebelum di terbangkan terus ke Mesir mengunakan “Charter fly EGL”.

Penerbangan pulang pelajar kumpulan kedua dijadualkan pula pada akhir Mac atau awal April ini.

Pesawat dijangka mengambil kumpulan pelajar Terengganu yang menunggu di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebelum dijangka bertolak ke Mesir, kira-kira jam 5 petang.


Perkara itu diputuskan hasil pertemuan sebahagian pelajar terlibat dengan wakil Pengarah Yayasan Terengganu dan pegawai kanan di pejabat Menteri Besar di Dewan Konvensyen, Wisma Darul Iman, petang ini (10 Mac).

Hadir sama, Pegawai Khas Agama kepada Menteri Besar, Kamaruddin bin Omar, Pengarah Unit Komunikasi Negeri, Haji Samsuddin bin Sulong dan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Tajaan Yayasan Terengganu,Encik Razali Mahmud.

Pertemuan itu memberi peluang kepada pelajar untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi bagi memastikan proses penghantaran balik berjalan lancar sebelum tiba waktu sebenar penerbangan.

Kos penghantaran pulang yang diperuntukan hampir RM6,000 seorang ditanggung sepenuhnya kerajaan negeri bagi memastikan pelajar sampai ke Mesir tepat pada masa yang dirancang.

Pelajar perubatan tahun lima, Universiti Mansurah, Wan Mohd Syazani Al Faruki Wan Mazlan melahirkan ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada kerajaan negeri serta kepimpinan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said kerana menaja kos penghantaran pulang ke Mesir.

“saya amat bersyukur ke hadrat Ilahi kerana hasrat meneruskan pengajian terlaksana melalui usaha keras kerajaan negeri dalam memastikan anak jati Terengganu dapat meneruskan pengajian dengan lancar sekaligus hasrat melahirkan lebih ramai doktor perubatan dapat dicapai”, kata pelajar berusia 23 tahun itu.

Bagi pelajar tahun empat dari bidang perubatan, Ainshaw University Mesir Wan Nadiah Izzah bt Wan Mohammad Nor pula, merasa amat berbangga dengan kerajaan negeri yang begitu menitik berat kebajikan dengan pelbagai kemudahan dan bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri agar pelajar selesa dan pulang dengan selamat ke Mesir.




berita penuh

YPU sedia RM8 juta untuk buka 100 T’Shoppe

Oleh: Suriati Ali

Yayasan Pembangunan Usaha (YPU) menyediakan peruntukan RM8 juta untuk membuka 100 cawangan T'Shoppe menjelang tahun 2013 di seluruh Malaysia di mana pada masa kini, terdapat 20 rangkaian itu termasuk tiga T’Shoppe di luar Terengganu.

Pengurus Besar YPU, Encik Azmi Razik, berkata jumlah kutipan jualan T’Shoppe bergantung kepada keadaan semasa dan lokasi. Kebiasaanya memperoleh antara RM1,500 hingga RM3,500 sehari.


Katanya, T’Shoppe Kuala Berang antara rangkaian yang paling laris dan mendapat pandapatan kasar lebih RM100 ribu sebulan.

“Pelbagai jenis makanan tradisional terdapat di T’ Shoppe bagi memudahkan pelancong tempatan dan luar negara mendapat produk Terengganu.

“Langkah yang dilaksanakan ini nyata dapat membantu usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) memasarkan produk masing-masing di mana sebelum ini sukar untuk berbuat demikian kerana mendapatkan syarat ketat dari pasar raya ternama tempatan,” katanya.

YPU turut melaksanakan program `Satu Kampung, Satu Koperasi’ di mana menyasarkan 600 koperasi dengan keanggotaan seramai 500,000 individu.

Pada masa sekarang sebanyak 438 koperasi telah didaftarkan di seluruh Terengganu dengan keahlian 241,109 orang. Ia dijangka mampu menyumbang dua peratus Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) negeri.




berita penuh

PM bantu gempur Dun Manir, Bukit Tunggal

Oleh:Kamarudin Mat Akib

Presiden Umno yang juga Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak akan membantu Umno Terengganu menggempur kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir dan Bukit Tunggal, akhir April ini.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Dato’’ Seri Haji Ahmad Said, berkata pihaknya akan mengadakan majlis pemimpin bersama rakyat yang melibatkan kehadiran pemimpin nombor satu negeri itu di dua kawasan yang diwakili pembangkang bagi menyemarakkan gerak kerja Umno.

Beliau berkata, Umno kini nekad untuk merebut kembali dua kawasan tersebut serta enam lagi kawasan lain yang turut dimenangi Pas pada pilihan raya umum lalu.

Enam kawasan DUN lain ialah Batu Buruk, Ladang, Bukit Payong, Sura, Wakaf Mempelam dan Rhu Rendang.

Dato' Seri Haji Ahmad yang juga Menteri Besar berkata, program pemimpim bersama rakyat di DUN Manir dan Bukit Tunggal merupakan sebahagian daripada jadual sempena lawatan Perdana Menteri dan isteri Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, ke Terengganu pada 30 April ini.

Lawatan ini amat bermakna kepada Terengganu di bawah pimpinan Dato’ Seri Haji Ahmad selaku Menteri Besar kerana genap tiga tahun beliau menerajui Terengganu pada akhir Mac ini.

“Kita akan gempur kawasan tersebut habis-habisan supaya ia dapat dipulangkan semula ke pangkuan Umno,” ujar Menteri Besar ketika merasmikan persidangan berkelompok Umno cawangan, Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian Kemaman di Dewan Berlian, Majlis Perbandaran Kemaman, malam tadi (9 Mac).

Beliau berkata, Umno Terengganu akan mengadakan program-program penerangan isu-isu semasa dan pelbagai kegiatan lain di kawasan tersebut bagi memastikan Umno dapat merampas semula kerusi berkenaan pada pilihan raya umum akan datang.



berita penuh

Usah taksub dengan golongan mahu pecah belah umat Islam

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Umat Islam di negeri ini diingatkan supaya tidak taksub dengan golongan tertentu yang mahu memecah-belahkan umat bagi kepentingan mereka untuk merebut pemerintahan negara ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata golongan berkenaan sanggup melakukan apa saja termasuk menghancurkan umat Islam, dapat dicapai.

“Sebagai umat Islam kita perlu berpegang kepada ajaran Islam yang sebenar dan mengikut pedoman yang disaran oleh Rasulullah s.a.w supaya kita selamat di dunia dan akhirat,” katanya pada majlis sambutan Maulidur Rasul peringkat Kemaman di Padang Astaka, Chukai, hari ini (10 Mac).

Hadir sama pada majlis itu, Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek dan pemimpin UMNO bahagian.

Majlis itu turut diserikan dengan cabutan bertuah selepas selesai perarakan di mana pelbagai hadiah menarik berupa barangan elektrik, basikal dan toto disediakan pihak penganjur.

Kira-kira 23,000 orang menyertai perarakan yang bermula di padang berkenaan dan mengelilingi Bandar Chukai serta berakhir di tempat yang sama.

Menteri Besar meminta umat Islam supaya bersatu dan menghayati tema sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini iaitu “1Malaysia 1Ummah”, serta tidak keliru dengan hasutan pihak tidak bertanggungjawab.





berita penuh

Pohon bantuan melalui saluran yang betul-YB Yahya

Oleh: Aida Abd Rahman

Sikap segelintir individu yang tidak gemar bergaul dan meminggirkan diri daripada menyertai komuniti di kampung menjadi punca mereka tidak mengetahui saluran yang tepat bagi mendapatkan pelbagai bantuan kebajikan yang disediakan kerajaan.

Pengerusi Jawatankuasa kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri, YB Yahya Khatib Mohamad, berkata golongan itu lazimnya lebih gemar membawa haluan sendiri dan langsung tidak mahu terlibat dalam pelbagai program kemasyarakatan dengan anggapan penyertaan itu tidak memberi apa-apa faedah kepadanya.

“Kadangkala golongan yang memerlukan datang berjumpa terus dengan kita dan minta bantuan tertentu. Walhal mereka ada saluran yang betul sama ada menemui Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan pejabat Penyelaras Dun masing-masing yang akan memberi khidmat dan menerangkan cara permohonan diuruskan,” katanya ketika ditemui Teganukita, semalam (9 Mac).

Katanya, pelbagai bantuan dan peruntukan yang disediakan kerajaan negeri untuk meringankan bebanan rakyat yang ditimpa kesusahan dan penyakit termasuk Tabung Darul Iman, Tabung Penyakit Kronik dan Program Bantuan Rumah sama ada bina baru atau baik pulih.

Pada masa yang sama, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga menyediakan bantuan am berdasarkan beberapa kategori yang boleh dipohon berdasarkan syarat tertentu.

Beliau berkata, kes-kes bencana alam seperti ribut, kebakaran dan banjir adalah kejadian yang memerlukan tindakan segera dan perkara itu akan dirujuk di bawah Tabung Darul Iman.

Menurutnya, tabung itu mampu menangani had peruntukan jabatan yang terhad serta mengelakkan sebarang prosedur yang ketat berbanding bantuan-batuan lain.

Sementara Tabung Penyakit Kronik pula, katanya diwujudkan sejak tahun lalu dengan peruntukan RM10 juta untuk kes rakyat yang menderita penyakit kronik dan kritikal dan tidak berkemampuan mendapatkan rawatan yang sepatutnya disebabkan kekangan sumber kewangan.

“Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Kesihatan contohnya, walaupun mempunyai berbagai skim bantuan untuk golongan miskin dan yang memerlukan, namun dua jabatan itu mempunyai skim bantuan dan kadar maksimum bantuan yang terhad,” katanya.

YB Yahya berkata, berdasarkan kelemahan dan kekurangan itu, Kerajaan Terengganu mengambil langkah segera bagi menanganinya dengan menubuhkan Tabung Penyakit Kronik yang sudah melibatkan 230 pemohon dengan perbelanjaan kira-kira RM358,000 sehingga Februari lalu sejak tabung itu diperkenalkan.




berita penuh

JPNINT sedia insuran kepada peronda SRS

Oleh; Esah Abdullah

Kerajaan negeri menjangkakan lebih banyak Kawasan Rukun Tetangga (KRT) dan Skim Rondaan Sukarela (SRS) dapat diwujudkan di kampung-kampung untuk memberi khidmat serta mengawal keselamatan penduduk tempatan.

“Sehingga akhir tahun lalu terdapat 316 KRT seluruh negeri dengan penyertaan 300,000 anggota masyarakat yang melaksanakan 17,090 aktiviti,” kata Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr. A. Rahman Mokhtar.


Selain itu katanya, 194 SRS dengan 3,280 anggota peronda berjaya ditubuhkan sehingga akhir tahun lalu yang memberi impak besar kepada kehidupan bermasyarakat serta dapat mengeratkan perpaduan kalangan penduduk setempat.

Katanya, melalui Jabatan Perpaduan Negara dan Intergasi Nasional Terengganu (JPNINT), dianggarkan 85 KRT dan 102 SRS lagi dapat diwujudkan tahun ini.

“Jawatankuasa RKT dan peronda SRS dilindungi insuran dan JPNINT telah melantik Syarikat Takaful Malaysia mengendalikan sebarang kes kemalangan atau kematian ketika menjalankan tugas,” katanya.

Katanya, terdapat enam skim perlindungan antaranya kematian akibat kemalangan (RM20,000) kailatan kekal/menyeluruh akibat kemalangan (RM20,000), elaun hospital akibat kemalangan sebanyak RM50.00 sehari dan maksimun 30 hari.

“Tuntutan juga boleh dibuat bagi perbelanjaan hospital (akibat kemalangan) sebanyak RM1,000, khairat kematian akibat kemalangan dan kematian penyakit biasa (RM1,000),” katanya.

Katanya, skim ini dilindungi 24 jam di seluruh negara kecuali negara yang tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia.




berita penuh

Produk makanan Terengganu diterima di Timur Tengah

Oleh: Aida Abd Rahman


Dato' Mohamed Awang Tera mengadakan perbincangan dengan Oman Chamber of Commerce & Industry.

Penyertaan Terengganu ke Pameran Gulfood 2010, Dubai 2011 bakal membuka lembaran baru dalam sektor makanan yang melibatkan industri kecil sederhana (IKS) apabila respon yang menggalakkan diterima daripada pengusaha makanan di seluruh dunia khususnya untuk pasaran Timur Tengah.

Sebanyak 120 respon positif melibatkan pengusaha makanan dari Emeriah Arab Bersatu, Kuwait, Iraq, Angola, India, Pakistan dan Swaziland diterima sepanjang ekspo tiga hari yang bermula 27 Februari itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamed Awang Tera, berkata Terengganu menerusi Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) membawa lima pengusaha produk tempatan yang terdiri daripada kopi, `beef steak & grilled chicken’, roti canai segera, murtabak segera, minuman sarang burung, sardin dan susu krim.



Katanya, sebanyak 3,800 syarikat daripada seluruh dunia termasuk hampir 50 syarikat pengeluar makanan daripada Malaysia menyertai ekspo yang bertujuan meluaskan jaringan pemasaran produk IKS ke seluruh dunia terutama di negara Timur Tengah.

Beliau yang mengetuai penyertaan kali kedua Terengganu ke ekspo berkenaan berkata, respon yang diterima amat menggalakkan dan mencetus dimensi baru dalam merancakkan ekonomi negeri dan negara terutama melibatkan IKS.



“Rundingan lanjut dengan ejen dan pengusaha yang memberi respon baik kepada produk tempatan dan IKS Terengganu itu sedang dilaksanakan dengan terperinci menerusi pegawai YPU.

“Kita menjangkakan proses rundingan itu akan membawa kepada rundingan kontrak dan jualan dalam tempoh beberapa bulan dari sekarang dan produk Terengganu akan menembusi pasaran di seluruh dunia pada masa depan,” katanya.





berita penuh

23,000 sertai perarakan Maulidur Rasul daerah Kemaman

Oleh: Kamarudin Mat Akib



Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, mengetuai perarakan Maulidur Rasul Peringkat daerah Kemaman yang disertai kira-kira 23,000 orang mewakili pelbagai agensi kerajaan, Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO), orang perseorangan dan pelajar.

Kira-kira 3,000 kanak-kanak tadika daripada pelbagai agensi, turut menyertai perarakan yang bermula awal pagi ini (9 Mac).


Kira-kira 23,000 orang menyertai perarakan Maulidur Rasul Peringkat daerah Kemaman. - Gambar oleh Harish Fadzillah.

Turut menyertai perarakan itu, isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Norliza Mahmud; Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamed Awang tera; Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemasik, Ir Rosli Othman; Adun Air Putih, Wan Abdul Hakim Tan Sri Wan Mokhtar; Setiausaha Politik Menteri Besar, Wan Ahmad Nizam Abdul Hamid; Pegawai Daerah Kemaman, Haji Mohd Kamil Othman dan ketua-ketua jabatan.




Majlis sambutan Maulidur Rasul itu dimulakan dengan bacaan ayat suci al-Quran, diikuti ucapan Pegawai Daerah serta Menteri Besar dan penutup penyampaian sijil penghargaan kepada mereka yang memberi sumbangan bagi menjayakan program berkenaan.



Sambutan turut diserikan dengan cabutan bertuah selepas selesai perarakan di mana pelbagai hadiah menarik berupa barangan elektrik, basikal dan toto disediakan pihak penganjur.



Selain kanak-kanak tadika, kira-kira 7,000 pelajar sekolah rendah dan menengah turut menyertai perarakan tersebut.



berita penuh

09 March 2011

Alangkah baiknya Nik Aziz berhenti menyalahguna dan menyalah tafsir Islam .




Petikan tulisan bekas Perdana Menteri, Tun Dr.Mahathir mengenai Nik Aziz:disalin semula oleh Ruslan AR.

Percubaan Dato Nik Aziz untuk memperingatkan saya bahawa saya akan berdiri dihadapan Allah s.w.t. satu masa nanti sedikit sebanyak membuktikan keangkuhannya seolah-olah saya tidak tahu akan agama saya. Saya juga beriman dengan hakikat bahawa setiap apa yang dipertuturkan dan diperbuat di dunia ini akan diadili di akhirat nanti.

Nik Aziz juga akan berdiri dihadapan Allah satu masa nanti dan segala yang dipertutur dan dilakukan olehnya di dunia ini akan diadili di akhirat nanti dan lidah, tangan dan kaki Nik Aziz akan jadi saksi. Bukan bagi Nik Aziz untuk mengadili saya atau sesiapa dan bukan Nik Aziz yang akan mengadili dirinya sendiri.



Sehingga kita diadili di akhirat kita tidak boleh dengan angkuhnya merasa kita tidak berdosa dan orang lain yang berdosa. Allah s.w.t. sahaja yang mengetahui segala dosa yang dilakukan oleh sesiapa, termasuk Nik Aziz. Dakwaan Nik Aziz yang dianya beriman, setelah mengkafir dan memecahbelah orang Islam, membuat berbagai-bagai tuduhan, akan ditentukan oleh Allah s.w.t. Tidak memadai dengan pengakuan Nik Aziz yang dianya beriman.
Saya tidak pernah dakwa yang saya ini selalunya betul dan tetap ke syurga. Saya juga tidak suruh sesiapa menyokong atau mengundi saya kerana itu akan menjamin mereka akan ke syurga di akhirat. Yang membuat dakwaan seperti ini ialah Nik Aziz.

Dalam Islam tidak ada paderi yang boleh ampunkan sesiapa, atau menjamin balasan di akhirat kelak. Di Tenang Nik Aziz secara terbuka menghukum orang UMNO sebagai Jahiliah.

Untuk tidak menjadi Jahiliah sokonglah PAS. Apakah ulama-ulama Islam yang tidak punyai kepentingan politik sudah putuskan bahawa syarat untuk menjadi orang Islam ialah menyokong PAS? Di manakah dalam Al-Quran dan Hadith yang sahih yang menyebut bahawa hanya dengan menyokong PAS baharulah seseorang itu beragama Islam? Kalau ini benar nenek moyang siapa yang jahil kerana tidak ada PAS masa mereka? Orang Islam lain di luar Malaysia sudah tentu bukan Islam kerana tidak ada PAS di negara mereka.

Orang UMNO adalah orang yang beragama Islam, walaupun bagi Nik Aziz mereka bukan Islam kerana tidak sokong PAS. Dunia mengiktiraf bahawa orang Melayu termasuk ahli UMNO dan ahli PAS juga adalah orang Islam. UMNO tidak mendakwa bahawa hanya orang UMNO sahaja yang Islam, atau dengan mengundi UMNO menjadi Islam dan akan ke syurga.

Oleh kerana orang UMNO beragama Islam maka perjuangan UMNO ialah untuk bangsa, agama (Islam) dan negara. Demikianlah pegangan UMNO kepada Islam sehingga Perlembagaan ciptaan UMNO mensyaratkan seseorang itu adalah Melayu jika dianya beragama Islam. Nik Aziz tidak akan memasukkan syarat ini kerana Melayu boleh jadi jahiliah dan tidak Islam kerana tidak sokong PAS.

Asas Islam mungkin tidak sama dengan nasionalisme. Penganut-penganut agama lain juga boleh jadi nasionalis. Ini tidak bermakna nasionalis Islam tidak Islam. Nasionalis yang terdiri daripada orang Islam memang berjuang untuk menegakkan agama Islam, memelihara negara Islam dan menjaga kehormatan agama Islam.


Tidak ada keangkuhan yang lebih daripada seorang yang memikir dia sahaja Islam dan orang Islam lain tidak Islam dan tidak beriman kepada Allah s.w.t.

Terselamatnya banyak negara Islam yang dahulu dijajah adalah hasil perjuangan nasionalis Islam. Mereka nasionalis kerana mereka masing-masing sayang dan setia kepada negara mereka sahaja. Jika mereka hanya berjuang untuk Islam maka tumpuan mereka tentulah kepada membebaskan seluruh umat Islam tanpa mengira bangsa atau negara. Tetapi hakikatnya mereka tidak berjuang untuk negara Malaysia dan agama Islam di sini. Yang berjuang untuk membebaskan negara kita dengan agama Islam di sini ialah nasionalis Islam Melayu.

Nik Aziz sendiri berjuang hanya di Malaysia dan tidak di seluruh dunia Islam yang hari ini menghadapi pelbagai jenis penindasan dan tekanan. Walaupun Nik Aziz mendakwa bahawa dia berjuang untuk Islam, tetapi dengan menghadkan perjuangannya kepada negara ini dia juga adalah nasionalis sama seperti nasionalis dalam UMNO. Jika orang UMNO jahil kerana nasionalisme mereka, Nik Aziz juga jahil kerana sebab yang sama.

Apakah nasionalis Melayu Islam tidak pernah menyatakan tujuan hidup ini? Jika Nik Aziz membuka mata dan telinga, mungkin dia akan melihat perjuangan UMNO untuk Islam secara yang terpampang dihadapannya dan mendengar segala yang diperkatakan oleh pemimpin dan ahli UMNO berkenaan perjuangan untuk Islam, orang Islam dan negara Islam. Saya tidak perlu ulang tujuan hidup nasionalis Islam Melayu ialah mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. dengan membuat ibadah tertentu, memelihara orang Islam dan agama islam bukan sahaja di Malaysia tetapi dimana sahaja orang Islam ditindas. Tuhan yang akan menilai pengabdian nasionalis Melayu Islam dan bukan Nik Aziz.

Sebaliknya apa yang keluar dari bibir Nik Aziz sebagai tujuan hidupnya ialah untuk memenangi pilihanraya dan menjadi pemerintah bersama DAP dan PKR. Untuk ini Nik Aziz secara terbuka sanggup mengkafirkan orang Islam UMNO, bersedia untuk bekerjasama dengan syaitan untuk menjayakan perjuangannya, bekerjasama dengan orang yang menolak perjuangannya untuk mendirikan negara Islam ala PAS, mempertahankan pendapat tokoh bukan Islam supaya orang Islam longgarkan pegangan mereka kepada ajaran agama Islam. Harapan Nik Aziz ialah dengan melakukan semua ini orang bukan Islam di Malaysia akan sokong partinya dalam pilihanraya. Bukan Islam yang diutamakan, bukan mengabdikan diri kepada Allah, tetapi kemenangan dalam pilihanraya.

Bolehkah Nik Aziz baca apa yang ada dalam hati orang Melayu UMNO Islam apabila mereka mengucap dua kalimah syahadah? Apakah Nik Aziz tahu apa yang ada dalam hati seseorang apabila dia berniat dalam hati semasa solat dan masa-masa lain. Apakah Nik Aziz percaya dia adalah manusia luarbiasa yang tahu apa ada dalam hati seseorang yang tidak sama dengan apa yang disebut olehnya?

Kuasa ini hanya ada pada Allah s.w.t. Adakah Nik Aziz juga mempunyai kuasa ini? Apakah pandangan Islam terhadap orang yang mendakwa dia boleh baca apa yang ada dalam hati manusia sepertimana Allah s.w.t. boleh membacanya.

Apakah dasar pejuangan UMNO telah saya jelaskan. Islam tidak menyuruh kita hanya membuat ibadat tertentu sahaja. Mempertahankan umat Islam di Malaysia adalah satu daripada yang diwajibkan ke atas orang Islam. Sebab itu orang yang terbunuh mempertahankan orang Islam dan negara mereka termasuk dalam golongan syahid.

Apakah usaha yang dibuat oleh Kerajaan pimpinan nasionalis Melayu Islam supaya keupayaan menyelamatkan umat Islam dan agama Islam di Malaysia ada pada negara ini tidak menepati satu daripada kewajipan orang Islam? Untuk pengetahuan Nik Aziz Kerajaan pimpinan Melayu Islam nasionalis berjaya menolong orang Islam bukan sahaja di Malaysia tetapi di negara tertentu sehingga serangan keatas mereka terpaksa dihentikan.

Untuk menunaikan kewajipan ini negara harus mempunyai kewangan yang cukup yang datang daripada peningkatan ekonomi negara. Akan mampukah kita menunaikan kewajipan ini jika kita papa kedana, selalu meminta-minta dan mengemis daripada orang lain. Perjuangan untuk membangunkan negara supaya pertahanannya lebih kukuh adalah kewajipan orang Islam. Tidak mencukupi jika kita hanya berdoa meminta pertolongan Allah s.w.t.

Apakah benar UMNO menghapuskan Jawi sehingga kita tidak dapat membaca Al-Quran? Tidakkah Kerajaan UMNO mengadakan sekolah agama, mata pelajaran Islam yang menggunakan tulisan Jawi? Kenapakah Harakah menggunakan tulisan Rumi? Bagaimanakah terdapat lebih ramai yang mempelajari agama sehingga ke peringkat universiti jika generasi ini buta Al-Quran, tidak boleh baca Jawi.

Peruntukan kepada sekolah agama rakyat dihentikan kerana bukan agama yang diajar di sekolah-sekolah ini tetapi politik pecah-belah parti PAS.

Tidak pernah saya membuat tuduhan yang Nik Aziz menyebabkan parti UMNO diharamkan, atau penubuhan Semangat 46 atau Parti Keadilan. Tetapi yang jelas ialah PAS memberi sokongan kuat kepada serpihan ini kerana gemar melihat perpecahan dan pengharaman UMNO.

Benarkah Islam menerima pecah belah sebagai satu perkara yang pasti berlaku seperti Nik Aziz katakan?

Tafsiran ayat 36 dalam Surah Al-Baqarah berbunyi demikian; "Setelah itu maka syaitan menggelincirkan mereka berdua (Adam dan Hawa) daripada syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan daripada nikmat yang mereka telah berada di dalamnya; dan kami berfirman, "Turunlah kamu. Sebahagian dari (keturunan) kamu menjadi musuh kepada sebahagian daripada yang lain; dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati)".

Ayat ini adalah berkenaan umat manusia yang sering berpecah belah dan bermusuh-musuhan sesama mereka.

Rujukan oleh Nik Aziz kepada ayat ini secara tidak langsung menjadi pengakuan oleh Nik Aziz yang dianya memang terlibat dengan pecah belah orang Melayu Islam.

Khusus bagi orang Islam, Allah s.w.t. berfirman (Ayat 10 Surah Al-Hujarat); "Innamalmukminu na ikhwatun..." iaitu orang-orang yang beriman (mukmin) itu adalah bersaudara.

Ayat itu diteruskan dan maksudnya ialah, "maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang bertelagah) itu, dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."

Allah s.w.t. berfirman lagi dalam Al-Quran (Ayat 103, Surah Ali-Imran); "Dan berpeganglah kamu pada tali Allah (Al-Quran) dan janganlah kamu bercerai berai..."

Tak mungkin Nik Aziz tidak tahu akan ayat-ayat ini. Lebih mungkin Nik Aziz lupa dalam keghairahan menyalahguna agama untuk menghalalkan perbuatan yang ditegah. Yang jelas ialah Islam tidak menyuruh perpecahan di kalangan umat Islam.

Nabi Muhammad saw tidak memecah-belah orang Islam. Utbah bin Rabiah mengecam Nabi kerana agama Islam yang dibawa Baginda memecah belah kaum Quraisy (yang pada masa itu bukan semuanya Islam) kerana sebahagian daripada mereka telah memeluk agama Islam. Janganlah Nik Aziz banding dirinya dan apa yang dilakukan olehnya sama dengan Baginda Rasulullah. Baginda telah cuba menyatupadu orang Quraisy melalui Islam tetapi Nik Aziz menyeru supaya orang yang sudahpun Islam berpecah tiga dengan niat untuk melemahkan UMNO, musuh politik PAS.

UMNO tidak menculik ADUN PAS. Sebaliknya permusuhan antara pemimpin PAS Terengganu menyebabkan beberapa daripada mereka meninggalkan PAS untuk menyertai UMNO. Hari ini pun terlihat banyak peristiwa seperti ini berlaku. Jika mana-mana ahli PAS yang berpisah dari PAS untuk menyertai UMNO dan kemudian balik kepada PAS itu adalah pilihan mereka. Tidak ada paksaan atau tekanan dengan menyalahguna agama oleh UMNO untuk mendapat orang PAS.

Saya tidak tahu ada pilihanraya pada tahun 2003. Yang ada ialah Pilihanraya Umum 2004, di waktu mana saya bukan lagi Perdana Menteri dan PAS kalah teruk.

PAS tidak harus lupa di Memali enam orang anggota polis ditembak mati oleh pengganas Memali. Itulah sebabnya polis terpaksa tembak balas.

Iqraq ditafsir sebagai "baca". Membaca tetap akan memberi kita tambahan ilmu. Sebab itu intelek Islam dizaman dahulu mengejar ilmu dengan membaca dalam bahasa Greek ilmu yang diterokai oleh mereka itu. Tak mungkin mereka membaca tulisan Greek dengan mengguna bahasa Arab.

Selepas menguasai ilmu yang diterokai oleh orang Greek, orang India, Parsi dan lain-lain maka dapatlah intelek Islam menambah kepada ilmu sains dan matematik dengan hasil kajian mereka. Dengan itu juga bahasa Arab menjadi bahasa ilmu.

Orang Eropah terpaksa mempelajari bahasa Arab untuk menguasai ilmu mereka. Sementara itu orang Islam (Arab) menolak ilmu yang kononnya sekular, kerana kononnya tidak berkaitan dengan agama.

Ilmu terkini yang diterokai oleh bangsa Eropah ditulis hampir semuanya dalam bahasa Inggeris.

Sains dan matematik tidak seperti ilmu lain. Sains dan Matematik memperkenal banyak ilmu baru hasil kajian yang dibuat sepanjang masa. Semua hasil ini dihebah dalam bahasa Inggeris. Kita tidak mempunyai cukup pakar yang terlatih dalam bidang-bidang sains tertentu yang fasih dalam bahasa Inggeris dan Melayu untuk menterjemah beribu-ribu kertas kajian (research papers) dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya jika ilmu baru ini tidak dikuasai oleh orang Melayu, bahkan orang Islam, mereka akan ketinggalan jauh kebelakang, menjadi mundur dan lemah, mudah dipermain orang.

Bolehkah Nik Aziz perkenalkan seorang Melayu yang mempelajari Sains hanya dalam Bahasa Melayu yang mampu menulis kertas atau memahami tulisan berkenaan dengan nano sains atau theory of relativity atau perkiraan yang diperlukan untuk menghantar space shuttle supaya menemui dan dipasang kepada International Space Station.

Pada pendapat Nik Aziz apakah hanya dengan mengguna bahasa Melayu dalam mempelajari sains dan matematik kita akan jadi lebih Islam? Apakah Nik Aziz berpendapat dengan mengguna bahasa Malayu maka kita lebih Melayu, lebih setia kepada bangsa, lebih nasionalis, sedangkan Nik Aziz mendakwa Melayu tidak penting asalkan kita Islam, dan nasionalisme menjadikan kita kurang Islam. Apakah minat Nik Aziz kepada pengajaran dalam bahasa Melayu tidak mencerminkan sifat Nik Aziz sebagai seorang nasionalis juga, sama seperti orang UMNO. Nik Aziz harus tuntut supaya Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Arab, bukan bahasa Melayu.

Islam tidak akan sempurna tanpa iman kata Nik Aziz. Saya tahu dan orang UMNO tahu. Tetapi bagaimana Nik Aziz boleh tahu seseorang Islam sempurna imannya atau tidak? Allah s.w.t. tahu tetapi apakah Nik Aziz mempunyai kebolehan seperti Allah Ta'ala?

Apakah Abdullah bin Ubay di zaman Rasulullah tidak berjasa kepada Islam apabila dia membina Masjid Dhirar? Jika membina sekolah agama tidak bermakna UMNO berjasa kepada Islam, kenapakah saya dikecam apabila peruntukan kepada sekolah agama ditarik balik setelah sekolah dijadikan pusat mengembangkan ideologi PAS untuk membenci UMNO?

Apakah oleh kerana di Thailand juga wujud sekolah-sekolah agama (yang dibangun oleh orang Islam) maka ini bermakna pembinaan sekolah agama oleh UMNO tidak bermakna berjasa kepada Islam. Apabila PAS mendirikan sekolah agama apakah PAS berjasa kepada Islam? Atau berjasa kepada parti?

Arak sekarang dijual dibawah pemerintahan PAS. Besar atau kecil tidak bermakna kebenaran menjual arak tidak bertentangan dengan Islam.

Judi dan arak memang haram bagi Islam. Saya jemput Nik Aziz secara terbuka tuntut rakan karibnya DAP supaya sekarang ini, sebagai anggota dalam Pakatan Rakyat yang akan memerintah negara ini membuat pengakuan tertentu yang Kerajaan campuran Pakatan akan haramkan judi dan penjualan arak, disamping menerima hukum Hudud. Jika DAP enggan membuat kenyataan ini sanggupkah PAS mendakwa akan kalahkan calon DAP? Atau apakah PAS akan membisu berkenaan dengan negara Islam PAS, hukum Hudud, pengharaman judi dan arak kerana bukan dasar dan tujuan perjuangan PAS yang penting tetapi kemenangan dalam PRU dengan pertolongan DAP yang penting?

Akhir kata saya akui pengetahuan agama Nik Aziz dalam tetapi alangkah baiknya jika Nik Aziz berhenti daripada menyalahguna dan menyalah tafsir Islam demi kepentingan politik diri sendiri. Tidak ada sesiapa yang dapat lari daripada hari pengadilan yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.

Justeru itu bertaqwalah kepada Allah s.w.t. dan hentikanlah mengeliru umat Islam di Malaysia kerana ingin menang pilihanraya.




berita penuh

PERDANA MENTERI LAWAT TERENGGANU 30 APRIL DEPAN



Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak bersama isteri Datin Paduka Seri Rosmah Mansor dijangka membuat lawatan ke Terengganu pada 30 April ini.

Lawatan ini tentunya bermakna kepada Terengganu di bawah pimpinan Dato’ Seri Ahmad Said selaku Menteri Besar kerana akhir bulan Mac ini adalah genaplah tiga tahun beliau diamanahkan menerajui Terengganu.


Dato’ Seri Ahmad menerima watikah perlantikan sebagai Menteri Besar pada 23 Mac 2008 dan mengangkat sumpah menjawat jawatan itu di Istana Maziah pada 30 Mac 2008.

Kehadiran Presiden Umno ini juga amat bermakna berikutan Dato’ Seri Ahmad dilantik menerajui semula Umno Terengganu, sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu pada 1 Januari baru-baru ini.

Mengumumkan lawatan ini, Dato’ Seri Ahmad berkata, ia adalah siri lawatan Perdana Menteri ke negeri-negeri seluruh negara dalam usaha mengeratkan hubungan antara pemimpin dan rakyat.


Kira-kira tiga bulan lalu iaitu pada Disember 2010, Perdana Menteri telah hadir ke negeri Terengganu melancarkan Kelab Motor Terengganu bersama ribuan remaja di Stadium Tertutup, melawat pasar Chabang Tiga dan berkunjung ke rumah warga emas Esah Mamat,90 tahun di kampung berkenaan.


Sesungguhnya kehadiran Perdana Menteri amatlah dialu-alukan oleh rakyat Terengganu, lebih-lebih lagi dari kalangan ahli dan pendokong Umno yang amat berterima kasih kerana memberi kepercayaan kepada Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad menerajui semula Umno Terengganu.
Oleh: Ruslan Rahman




berita penuh

Kerajaan tingkat pengeluaran air sehingga 2015

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan negeri meluluskan peruntukan RM82.50 juta bagi melaksanakan projek-projek pembangunan bekalan air seluruh negeri dan daripada jumlah tersebut RM72.0 juta adalah sumber pinjaman Kerajaan Pusat manakala bakinya iaitu RM10 juta dari sumber kerajaan.

“Antara projek yang diluluskan terdiri dari projek sambungan dan projek baru,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Za’abar Mohd Adib.


Katanya, projek bekalan Air Besut Peringkat 111, yang menelan belanja RM66 juta sedang dalam pembinaan, antara usaha meningkatkan kapasiti loji di Bukit Bunga dari 61.75 juta liter sehari kepada 99.5 juta sehari bagi menampung kepentingan air sehingga 2015.

Selain itu katanya, usaha juga sedang dibuat bagi mengurangkan kadar kehilangan Air Tidak Terakuan (NRW) dengan kos RM45.75 juta dan projek ini akan diteruskan dalam Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) membabitkan kos RM11 juta lagi untuk pelan pelaksanaan utama dengan sasaran mencapai 30 peratus NRW menjelang 2015.

Katanya, sebanyak RM32.7 juta turut dibelanjakan bagi projek naik taraf Loji Air Tepus di Dungun bagi menampung permintaan bekalan air domestik dan industri di kawasan Bukit Besi, Bandar Al Muktafi Billah Shah (AMBS), Jerangau dan sekitarnya.

“Projek bekalan air di Teluk Kalong dan Pasir Panjang di Pulau Redang juga sedang giat dijalankan dengan kos RM10.5 juta,” katanya.

Sebanyak RM15.781 juta lagi untuk pembangunan infrastruktur sistem air paip tangki bermenara di Bandar baru Kijal, Kemaman yang kini sedang dilaksanakan.




berita penuh

Kerjasama padu antara Ukom dan Kawat

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerjasama yang sudah sedia terjalin di kalangan pengamal media dengan agensi pentadbiran negeri semakin padu hasil pertemuan antara persatuan yang menaungi seluruh organisasi media Terengganu dengan Unit Komunikasi Negeri Terengganu (Ukom) di pejabat agensi kerajaan itu, di Kuala Terengganu,hari ini (9 Mac).

Program perjumpaan yang pertama antara Pengarah Ukom, Haji Shamsuddin Sulong dan pegawai agensi itu dengan Ahli Jawatankuasa Kelab Wartawan Terengganu (Kawat) diketuai Presidennya, Encik Ayob Mamat berlangsung kira-kira dua jam. Hadir sama, Ketua Biro Sinar Harian, Puan Rohayu Mustafa.

Haji Shamsuddin berkata, pihaknya sedar bahawa media memainkan peranan yang cukup penting dalam jatuh bangun sebuah negeri khususnya dalam aspek politik. Malah, media menjadi antara komponen utama dalam pentadbiran negeri yang bertindak sebagai medium penyebar luas segala perkembangan dan isu semasa untuk diketahui rakyat.

Malah, beliau sentiasa berfikiran terbuka dan menghormati peranan serta hak media, selain akan terus bekerjasama dalam memastikan kedua-dua pihak mendapat manfaat dan timbal balas dalam apa jua perkara.

“Saya mahu menjadikan Kawat sebagai rakan kongsi strategik dan Ukom akan bertindak sebagai agensi perantara dalam membantu merapatkan hubungan pengamal media negeri ini dengan institusi pentadbiran negeri terutama Pejabat Menteri Besar sendiri.

“Kita juga mahu media sentiasa dan akan terus membantu memperkasakan institusi kerajaan, Pejabat Menteri Besar serta politik negeri ini selaras dengan hasrat dan misi yang digariskan pentadbiran negeri melalui kepimpinan Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said,” katanya yang cukup berterima kasih kepada Kawat kerana mengatur pertemuan bermakna itu.

Menurut beliau, Ukom melalui Bahagian Perhubungan Awam dan Seranta juga mengatur pelbagai program yang melibatkan organisasi media dan kerjasama dengan Kawat termasuk Retreat Media, Jelajah Media serta Bicara Media Bersama Pemimpin Negeri yang melibatkan beberapa siri sejak bulan lalu.

Sementara, Encik Ayob pula berharap pertemuan itu mampu merapatkan hubungan dan menambahkan lagi kemesraan yang sedia terjalin sejak dulu di kalangan pengamal media dengan agensi kerajaan khususnya Pejabat Menteri Besar .

Katanya, Kawat akan memberi sepenuh komitmen dan promosi secara meluas dalam apa jua program yang dilaksanakan agensi kerajaan itu menerusi program kerjasama supaya mampu memberi faedah kepada kedua-dua pihak.




berita penuh

Hasil ladang sawit urus anak yatim

Oleh: Esah Abdullah

Ladang Kelapa Sawit, Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Terengganu (Perkaya) menjana pendapatan RM3.9 juta tahun lalu hasil pengeluarannya dari kawasan ladang seluas 313 hektar di Kemaman.

Pendapatan hasil ladang ini menjadi pemangkin kepada Perkaya untuk belanja mengurus anak-anak yatim di negeri ini khususnya yang berada di Asrama Perkaya Pulau Kerengga, Marang dan Jabi, Setiu.


Pegawai Eksekutif Ladang Sawit Perkaya, Haji Harun Hasan berkata, tahun lalu harga sawit berada pada harga RM700 satu metrik tan (mt) dengan pengeluaran buah 5,600 mt.

“Dua bulan pertama tahun ini, harga kelapa sawit meningkat kepada RM800 satu mt, tetapi pengeluaran buah sedikit menurun iaitu 600 mt pada Januari dan turun kepada 500 mt pada Februari lalu,” katanya kepada Teganukita.

Katanya, di samping hasil ladang, Perkaya juga mengambil inisiatif menternak lembu dan kambing yang ditempatkan di ladang kelapa sawit.

“Setakat ini terdapat 200 ekor lembu dan 400 ekor kambing yang diternak di ladang dan ini juga dapat menambah pendapatan dalam usaha Perkaya memberi perkhidmatan yang terbaik kepada anak yatim di bawah jagaan pertubuhan itu,” katanya.

Selain itu katanya, Perkaya membuat perancangan untuk membuka ladang jagung dan telah kenal pasti kawasan seluas 56 hektar dan kini dalam proses dengan Pejabat Tanah.




berita penuh

Tidak cukup Islamkah Kerajaan BN?

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Pemimpin Pas sering mendakwa mereka mahu menubuhkan sebuah negara Islam jika diberi kuasa untuk memerintah negara ini.

Kata mereka kerajaan yang ada sekarang ini tidak Islamik dan mereka mahu mengubah kerajaan supaya menjadi sebuah kerajaan yang Islamik.


Benarkah dakwaan itu? Sebagai tatapan, kita ikuti beberapa perkara atau langkah yang dilakukan Kerajaan Terengganu bagi memartabatkan agama Islam di negeri ini.

Mulai awal tahun ini, Kerajaan Terengganu bersetuju menaikkan bayaran imbuhan bulanan imam dari RM600 kepada RM800 manakala bilal daripada RM450 kepada RM600 sebulan.

Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa kerajaan negeri menyediakan peruntukan yang besar iaitu kira-kira RM12 juta pada setiap tahun bagi membayar elaun imam dan bilal yang bertanggungjawab membantu mengimarahkan masjid.

Pada masa yang sama, kerajaan negeri akan mempertimbangkan permohonan Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) agar dihidupkan semula bantuan khas tambang penerbangan kelas ekonomi pergi dan balik untuk menunaikan fardu haji kepada imam dan bilal masjid mukim, yang berkhidmat melebihi 10 tahun dan belum pernah menunaikan haji.

Kerajaan negeri juga akan meneruskan Program Anugerah Imam Bilal Cemerlang yang dimulakan sejak tahun 2006, sebagai motivasi kepada golongan tersebut untuk berkhidmat dengan lebih cemerlang.

Pada tahun lepas, kerajaan negeri melalui Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) meluluskan peruntukan kira-kira RM2.5 juta bagi mengadakan 25,691 aktiviti termasuk ceramah/kuliah agama di masjid dan surau, Kelas Pengajaran
Agama di pejabat dan Kelas Mendalami Agama (Tafakkuh) di seluruh negeri.

Bagi program Skim Menghafaz al-Quran pula, kerajaan negeri menyediakan peruntukan kira-kira RM2 juta setahun bagi membayar elaun kepada para hafiz dan hafizah.

Pada musim cuti sekolah ini JHEAT, Maidam dan beberapa agensi lain telah mengadakan kerjasama dengan Radio Malaysia Terengganu (Tfm), mengadakan program tadarus al-Quran di Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam selama lima hari berturut-turut.

Program ini akan dirakamkan oleh Tfm dan disiarkan sepanjang bulan Ramadan yang akan disambut pada bulan Ogos depan.

Dengan kesungguhan kerajaan negeri memartabatkan syiar Islam itu, penulis ingin bertanya adakah tidak cukup Islamik kerajaan sedia ada hinggakan kita mahu menggantikan dengan kerajaaan lain yang lebih Islamik?



berita penuh

Penyokong pembangkang mula sedar kebaikan kerajaan-MB

Oleh: Aida Abd Rahman

Rakyat negeri ini lebih bijak menilai kebaikan dan kebajikan yang dilaksanakan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) menerusi pelbagai program demi kesejahteraan dan faedah rakyat tanpa mengira fahaman politik .

Atas faktor itulah Terengganu yang pernah diperintah oleh Pas kembali kepada BN apabila rakyat membuat keputusan untuk menolak Pas pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-11 yang lalu.

“Pada 1999, isu hebat berlaku dalam politik yang tidak mampu dibendung menyebabkan `tsunami politik’ berlaku di Terengganu. Tetapi apabila arus kedua datang kita dapat pertahankannya.

“Kalau melihat sejarah pada 1959, negeri pertama jatuh ke tangan Pas adalah Terengganu. Pas tidak mampu bertahan lama di Terengganu kerana mereka (Pas) gagal mentadbir negeri sebagaimana Umno dan BN mentadbir. Kebaikan yang kita lakukan menyebabkan rakyat dapat membuat perbandingan dan kembali ke pangkuan BN,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said ketika sidang media, di Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Malah, Menteri Besar juga yakin penyokong Pas di kawasan yang dimenangi parti itu sudah mula sedar bahawa mereka juga dihargai apabila mendapat apa yang sepatutnya mereka dapat sebagai rakyat Terengganu.

“ Tiada sebab untuk mereka menentang kerajaan secara mutlak kecuali mereka yang memang `hardcore’ Pas. Walau apapun diberi mereka tetap akan menyokong Pas. Tetapi mereka yang pertengahan pasti boleh berfikir dan akan berterima kasih kepada kerajaan atas apa yang sudah dilakukan seperti menghantar anak mereka belajar, memberi biasiswa, pinjaman dan menyediakan kemudahan serta bahan bantuan belajar,” katanya lagi .

Oleh sebab itulah, beliau yakin kawasan yang dikuasai Pas termasuk Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Buruk mempunyai peluang cerah untuk ditawan semula pada PRU ke-13 nanti.

Katanya, pengikut Pas sepatutnya boleh bersikap lebih rasional dan tidak terikat dengan apa yang diperkatakan oleh pemimpin mereka walhal mereka menyedari kebaikan yang dilakukan kerajaan BN dan Umno.

“Di Pilihan Raya Kecil Dun Kerdau umpamanya, ada poster Pas yang dinaikkan secara besar-besaran berbunyi `beri barang ambik, tetapi undi rahsia’. Mana rasionalnya kerana sebagai pemimpin Islam mereka tidak menggambarkan ajaran Islam, sedangkan Islam mengajar kita supaya sentiasa mengucapkan terima kasih,” kata beliau merujuk kepada senario PRK Kerdau, baru-baru ini.

Katanya, rakyat dan masyarakat Islam sepatutnya sentiasa bersyukur dan berterima kasih kepada sesama manusia dan Allah s.w.t selain menjaga tingkah laku termasuk tidak memaki hamun kepada orang yang memberi kerana sikap tu bercanggah dengan ajaran Islam.

“Sebagai contoh di kawasan saya (Dun Kijal) murid Tahun Lima yang mendapat e-Book sebanyak 730 unit manakala (Dun) Batu Buruk pula mendapat 830 unit, manakala penerima Dana Hari Raya di kawasan saya lebih kurang 5,000 orang, di Batu Buruk juga lebih kurang 5,000 lebih, maknanya sama sahaja,” katanya.

Katanya, konsep itu seakan-akan orang Kemaman (Kijal) lebih pandai berterima kasih dan bersyukur dengan bantuan itu berbanding orang-orang di Batu Buruk yang tidak pandai bersyukur sehingga mereka menolak BN pada PRU lalu.

“Kita berjanji lebih banyak lagi perubahan yang akan dilakukan dan bukan melakukan perubahan yang melibatkan perkara sama di setiap tempat. Apabila kita bagi sesuatu, maknanya mereka perlu lakukan sesuatu sebagai timbal balas.

“Tidak mungkin kita sahaja memberi sepanjang masa dan apa yang kita harapkan mereka mengundi BN serta kesannya anak dan keluarga mereka mendapat nikmat dari segi pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan BN,” katanya.



berita penuh