Halaman

25 January 2012

Bestari Com anjur Hari Terbuka

Oleh: Mohammad Ishak
\

Wan Masyhum bergambar kenangan dengan peserta pertandingan


Unit Pengurusan Maklumat Negeri Terengganu (UPMN) dalam usahnya mendekatkan masyarakat negeri ini dengan teknologi maklumat akan mengadakan Hari Terbuka menerusi pusat ICT Bestari .Com di seluruh negeri.

Timbalan Pengarahnya, Wan Masyhum Wan Harujan berkata, semua 46 pusat ICT yang diwujudkan di Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) diminta mengadakan program berkenaan supaya penduduk setempat dapat mengetahui fungsi pusat berkenaan.

Katanya, ia juga bertujuan menggalakkan penduduk negeri ini celik IT menerusi aktiviti yang dijalankan oleh pusat berkenaan.

“Program ini juga dapat membantu penduduk mengetahui sumber maklumat Kerajaan Negeri sekali gus dapat meningkatkan pengetahuan dikalangan rakyat Terengganu,” katanya ketika menutup Hari Terbuka Bestari Com Jertih, hari ini.

Sempena program itu penganjur mengadakan pelbagai pertandingan menggunakan sistem komputer yang disertai oleh remaja, surirumah dan pelajar.

Antara yang dipertandingkan termasuklah mencari berita, menaip laju, mencari resepi dan mencipta logo menggunakan internet kemudian diedit mengikut kreativiti masing-masing.

Pertandingan itu mendapat sambutan menggalakkan apabila 100 peserta mendaftar untuk menyertai pertandingan berkonsepkan online.

Menurutnya, semua pusat pusat ICT Bestari Com akan mengadakan Hari Terbuka masing-masing dan terserlah kepada pihak pengurusan terbabit untuk mengadakan aktiviti bagi menarik minat orang ramai menyertai program berkenaan.