Halaman

10 January 2012

Guru perlu mempunyai peribadi mulia – Idris

Oleh: Mohammad Ishak


Sebahagian guru daerah Besut yang menghadiri majlis perhimpunan bulanan


Setiap guru perlu mempunyai peribadi mulia dalam memastikan kecemerlangan pendidikan dicapai setaraf dengan negara-negara maju.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA), Datuk Seri Idris Jusoh berkata menjadi seorang guru bukan setakat melaksanakan tugasan sebagaimana yang telah ditetapkan malah sifat mulia hati, tingkahlaku , pemikiran ,tekad dan keimanan perlu dimiliki pada setiap masa.

“ Di negara-negara maju dalam bidang pendidikan sepertri Finland setiap gurunya bersifat mulia yang berjaya dibuktikan dari minat mereka yang mendalam dalam melaksanakan sistem pendidikan mereka”, kata Idris ketika menyampaikan ceramah pada perhimpunan bulanan para pengetua dan guru-guru besar di Pejabat Pelajaran daerah Besut di Kampung Raja disini hari ini.

Menurutnya, Finland hebat dalam bidang pendidikan di peringkat dunia kerana mereka sentiasa memberatkan sistem, budaya, proses pelaksanaan , guru dan disentralkisasi dalam sistem pendidikan mereka.

Katanya, kelebihan yang ada pada negara kita yang dianggap setanding dengan pendidikan di Finland ialah sistem pendidikan kita di perkuatkan dengan unsur kerohanian yang mampu memandu pendidikan negara ke arah kejayaan di dunia dan di akhirat.

Idris turut menyatakan kekesalannya kerana masih terdapat sebil;angan kecil guru yang lebih mementingkan aktiviti luaran mereka daripada memberikan tumpuan kepada kerjaya mereka sebagai pendidik.

“ Ada yang menjadi guru kerana tiada pilihan kerjaya lain selain ingin duduk dikampung dan beranggapan boleh banyak berehat dari bekerja”, katanya lagi

Idris menyampaikan ceramahnya bertajuk “ Finland: A Case study0 kreativiti dan innovasi dalam pendidikan di perhimpunan tersebut.