Halaman

04 January 2012

Keluarga Mahmud Hamzah Cakna jadi ikon penduduk Besut

Oleh: Mohammad Ishak


Sebahagian keluarga KMHCakna bergambar kenangan pada majlis mengacau bubur asyura

Agak jarang persatuan yang diasaskan dalam bentuk keluarga mampu menganjurkan pelbagai aktiviti bukan sahaja untuk ahlinya malah kepada penduduk setempat.

Bagaimanapun, Keluarga Mahmud Hamzah Cakna (KMHCakna) dari Kampung Gong Bayor, Besut,yang diasaskan pada 1997 boleh dijadikan contoh kepada pertubuhan sukarela lain kerana ia sebuah pertubuhan keluarga yang mampu membuktikan kehebatannya kepada penduduk negeri ini.

Pengerusinya, Rokman Nordin berkata, sejak ditubuhkan pihaknya berjaya menganjurkan pelbagai program berbetuk kemasyarakatan bukan sahaja untuk ahli keluarga terbabit malah turut membabitkan masyarakat setempat.

Katanya, terbaru Program Mengacau Bubur Asyura yang di adakan di perkarangan salah seorang ahli keluarganya, Esah Ibrahim di Kampung Gong Bayor, dalam kawasan DUN Kota Putera.

Program bertemakan “Asyura Menjana Silatulrahim Unggul” bertujuan memupuk semangat kekeluargaan selain menyemarakkan konsep bersedekah dan menanam sikap cintakan pada agama melalui kerja kerja amal.

Katanya, aktiviti itu turut mendapat perhatian Ahli Parlimen Besut, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin dan ADUN Kota Putera, Muhamad Pehimi Yusof yang memberi sumbangan kewangan bagi membantu penganjuran program berkenaan.

Pada majlis itu pihaknya berjaya menyediakan 10 kawah bubur asyura dan 2,500 bubur asyura yang siap dibungkus dan diagihkan kepada orang ramai termasuk penduduk kampung itu serta kampung berhampiran.

Rokman berkata, bagi memeriahkan progam pihaknya juga turut menganjurkan pertandingan mewarna untuk kanak-kanak berusia 6 hingga 12 tahun yang juga mendapat sambutan membanggakan.

“Pada tahun ini KMHC merancang menganjur lebih banyak program kemasyarakatan termasuk membantu golongan kurang berada dan yang terbabit dalam sebarang bentuk bencana,” katanya.