Halaman

20 January 2012

MDHT wujud Pondok Polis Komuniti

Oleh: Mastura Jamaluddin

Sebagai menyambut saranan Kementerian Perumahan & Kerajaan Tempatan (KPKT) yang telah mencadangkan Pelaksanaan Program Bandar Selamat yang mengandungi 23 Langkah Pencegahan Jenayah, Majlis Daerah Hulu Terengganu(MDHT) mewujudkan Pondok Polis Komuniti Kuala Berang bagi mewujudkan Bandar Selamat.

“Dengan kos RM10,500,kita telah membina Pondok Polis Komuniti ini untuk masyarakat membuat pelbagai aduan bagi mewujudkan Bandar yang selamat serta masyarakat yang harmoni.

“MDHT juga telah membina 13 buah lampu limpah (highmask) sebagai langkah pencegahan waktu malam untuk mengurangkan kadar jenayah seperti kecurian, maksiat dan sebagainya di samping 14 unit minimask di kawasan masjid dan sekolah,” kata Yang Dipertua MDHT, Haji Tallaha Ali .

Beliau berharap bandar Kuala Berang akan menjadi Bandar yang bebas dari semua ancaman fizikal, sosial dan mental, juga persekitarannya terpelihara dan yang paling penting penghuninya sentiasa berada dalam keadaan yang paling selamat,ceria dan sejahtera.

Katanya, ini sesuai dengan Kadar Indexs Jenayah Hulu Terengganu yang sentiasa terkawal .

Majlis penyerahan Pondok Polis Komuniti dirasmikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Berang, YB Haji Mohd Zawawi Ismail, baru-baru ini.

Hadir sama ialah Pemangku Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu, ASP Mohd Rosli Mohd Amir, wakil-wakil Pejabat Daerah, Ahli-ahli Majlis Daerah dan ketua-ketua jabatan serta masyarakat sekitar bandar.