Halaman

22 January 2012

Menteri Besar rai kaum Tionghua Bukit Kuang

Oleh FAUZI MOHD

Sambutan Tahun Baru Cina kali ini pastinya cukup bermakna kepada lebih 200 keluarga kaum Tionghua di Kampung Bukit Kuang, Kemaman apabila menerima sumbangan limau mandarin dan angpau daripada Dato’ Seri Ahmad Said.



Sumbangan itu diserahkan sendiri Menteri Besar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Kemaman, baru-baru ini.

Dato’ Seri Ahmad berkata, sumbangan itu sebagai tanda sokongan Kerajaan negeri kepada masyarakat kaum Tionghua yang bakal meraikan perayaan Tahun Baru Cina tidak lama lagi.



"Pemberian limau kepada masyarakat Tionghua di kawasan berkenaan sebagai inisiatif mengukuhkan hubungan antara kaum yang terdapat di kawasan ini," katanya.

Turut sama isteri Menteri Besar, To’ Puan Seri Norliza Mahmud, Ketua Wanita UMNO Kemaman, YB. Senator Rohani Abdullah dan kepimpinan parti MCA dan Gerakan di Parlimen Kemaman.

Menurut Menteri Besar, walau pun kecil, sumbangan itu sebenarnya memberi makna cukup besar kepada nilai persahabatan dan hubungan erat yang terjalin antara rakyat berbilang kaum di daerah ini.

Sebelum itu, beliau turut melawat beberapa rumah penduduk kaum Tionghua di kawasan berkenaan.

Turut dilawati, pengidap penyakit batu karang, Lim Siew Kiat, 75 yang tinggal bersama suaminya.

Kata Dato’ Seri Ahmad, wanita berkenaan akan dirujuk ke hospital pakar milik Kerajaan negeri di Kuala Lumpur, I-Heal Medical Centre untuk mendapatkan rawatan lanjutan.

“Segala perbelanjaan dan kos rawatan pesakit ini akan ditanggung oleh kerajaan negeri melalui Tabung Penyakit Kronik,” ujarnya simpati.