Halaman

27 January 2012

Peneroka Felda terima insentif dari kerajaan

Oleh: Nurul Aziela Saberi

Seramai 45 warga peneroka Felda Neram Satu telah menerima bayaran insentif tanam semula pokok kelapa sawit daripada kerajaan melalui Lembaga Minyak Kelapa Sawit Malaysia (MPOB) di Dewan Sivik Felda Neram Satu, baru-baru ini.

Kebanyakan peneroka yang ditemui melahirkan rasa gembira dan bersyukur di atas pemberian bantuan itu yang dianggap sebagai keperihatinan kerajaan yang bersungguh-sungguh untuk meningkatkan hasil pendapatan peneroka Felda.

Seorang peneroka yang ditemui, Ismail Mohamad 65, berkata sumbangan yang diterima kali ini adalah merupakan kumpulan terakhir daripada jumlah keseluruhan lebih 400 peneroka yang terpilih untuk tanam semula.

“Kami mengucapkan jutaan terima kasih kepada kerajaan khususnya MPOB di atas pemberian skim bantuan sebanyak RM1000 bagi setiap hektar di mana setiap peneroka akan mendapat RM4000 untuk menjalankan program tanam semula ini,” katanya.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) berkata, para peneroka sepatutnya berterima kasih di atas pemberian insentif itu dan tidak seharusnya menggunakannya bagi tujuan lain yang boleh merugikan peneroka sendiri.

Seorang peneroka lain, Abdul Ghani Ismail 66, berkata pemberian ikhlas kerajaan melalui MPOB itu jelas membuktikan kesungguhan kerajaan untuk membantu meningkatkan hasil peneroka dan peneroka tidak perlu membayar balik insentif tersebut.

“Kami berterima kasih kepada kerajaan di atas bantuan ini yang dapat membantu kami menanam semula pokok kelapa sawit yang telah berusia lebih 25 tahun serta tidak mengeluarkan hasil. InsyaAllah dalam masa tiga tahun lagi kami akan dapat menikmati hasil yang lebih baik,” katanya.

Pada majlis itu, Ahli Parlimen Kemaman, YB Dato' Seri Ahmad Shabery Cheek telah menyampaikan replika cek bernilai RM181, 248.00 kepada wakil peneroka Ismail Mohamad untuk diagihkan kepada semua peneroka yang layak mendapat skim insentif tanam semula itu.