Halaman

21 February 2012

LMNT rangka program cuti sekolah

Oleh: Suriati Ali

Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) telah merangka beberapa program untuk menarik minat orang ramai mengunjungi muzium itu sepanjang musim cuti sekolah penggal pertama nanti.

Penolong Kurator-Perhubungan dan Pemasaran LMNT Mohd Saberi Muda berkata salah satu daripada program itu ialah Rampai Budaya 1 iaitu satu aktiviti khusus untuk menghidupkan suasana di muzium.

Katanya rampai budaya merupakan satu rangkuman aktiviti demontrasi, permainan, kuiz, persembahan kebudayaan yang diadakan serentak bertempat di perkarangan muzium.

Program yang akan diadakan selama sembilan hari iaitu bermula 10 Mac hingga 18 Mac itu mampu meningkatkan jumlah pengunjung sedia ada.

“Aktiviti-aktiviti yang dijalankan bertujuan sebagai penyaluran maklumat dan pengetahuan berhubung dengan aspek sejarah dan budaya tempatan.

"Selain itu ia mampu menjadikan muzium Terengganu sebagai satu destinasi 'wajib dikunjungi' pada musim cuti persekolahan," katanya.

Mohd Saberi berkata antara aktiviti teras kepada rampai budaya ini adalah persembahan kebudayaan, demostrasi awetan manuskrip, awetan mamalia dan permainan tradisional.

“Program rampai budaya yang dianjurkan itu mempunyai dua siri di mana satu lagi siri bakal diadakan pada cuti sekolah penggal kedua iaitu pada 25 Mei hingga 10 Jun akan datang,” katanya.

Mohd Saberi berkata, pihaknya bersetuju menganjurkan Rampai Budaya sebagai acara tahun kerana ia mampu menarik lebih 5,000 pengunjung setiap kali ia dianjurkan.
“Saya berharap orang ramai terutama ibu-bapa dan pelajar-pelajar sekolah tidak melepaskan peluang untuk datang sekaligus memeriahkan Program Rampai Budaya ini,” katanya.