Halaman

23 February 2012

Masjid Kayu Seberang Jertih akan bertukar nama baru mulai esok



Oleh: Mohammad Ishak


Masjid Kayu Seberang Jertih akan bertukar nama apabila Duli Yang Maha Mulia Terengganu,Sultan Mizan Zainal Abidin berkenan mengistiharkan nama baru sempena majis perasmian masjid itu esok.

Masjid berharga RM12 juta kini menjadi lambang keagungan Islam dengan ciri-ciri pembinaan Melayu dan kelihatan klasik dan mempunyai reka bentuk menarik.

Baginda Sultan Mizan, yang dalam rangka lawatan ke Daerah Besut mulai esok juga akan menyampaikan watikah perlantikan imam dan jurunikah sempena majlis perasmian masjid berkenaan

Berikutan bakal pertukaran nama masjid kayu kepada nama baru penduduk daerah Besut khusnya di Kampung Seberang Jertih, kini tertunggu-tunggu nama baru bakal diistiharkan oleh Baginda Sultan.

Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh berkata, selepas menunaikan solat Jumaat bersama penduduk di masjid itu, Baginda dan Permaisuri akan berangkat ke majlis jamuan rakyat yang diadakan di Sekolah Kebangsaan Sultanah Nur Zahirah, Kampung Limbungan pada jam 3.30 petang.

Sebelum itu,katanya Baginda yang tiba dari Kuaka Lumpur dan pulang dengan pesawat khas akan mendarat di lapangan terbang TUDM Gong Kedak, dan berangkat melawat Desa Ukiran Kayu (DUK) di Kampung Raja.

Menteri Besar,Yang Amat Berhormat,Datuk Seri Ahmad Said bersama pembesar negeri akan mengiringi Banginda ke tempat-tempat yang dilawati Sultan Mizan di daerah Besut.