Halaman

07 February 2012

Orang Pas muka dok malu: MB

Oleh: Aida Abd Rahman

Pengikut Pas sentiasa menanam rasa tidak puas hati terhadap pembangunan dan kebajikan yang dilaksanakan kerajaan negeri mahupun Pusat, di mana pada hakikatnya mereka ibarat `lontar batu sembunyi tangan’.

Sebagaimana perkembangan terbaru, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) cetusan Perdana Menteri menerusi Bajet 2012 kepada seluruh rakyat negara ini yang berpendapatan RM3,000 ke bawah melibatkan peruntukan keseluruhan kira-kira RM2.6 bilion juga menjadi bahan cercaan kumpulan itu bagi menjayakan agenda politik mereka.

Pada masa yang sama, BR1M juga dinikmati ramai penyokong Pas yang turut sama mengecam dan menghina usaha serta kebaikan Kerajaan Barisan Nasional itu.

“Pemimpin Pas menjaja dari kampung ke kampung menghina pelaksanaan itu dan menganggapnya sebagai Bajet Mat Jenin kerana ketidakupayaan kerajaan pusat menunaikan hasrat itu, sebaliknya itu sekadar janji pilihan raya.

“Tetapi apabila kita bagi RM500, hok tepuh pagar, mari awal siapa dia? Orang Pas. Ini kita sebut muka dok malu. Maki hamun kita, kata ke kita macam-macam, tuduh kita, fitnah kita, tetapi bab duit, dia pun nak jugak.

“Kita buat ASN, mereka kata Amanah Saham Neraka, tetapi apabila ditukar ASN kepada ASB, hok tepuh pagar pejabat pos pukul 6 pagi, orang Pas sebab dapat RM100 dah jadi RM1,000. Kita buat Bank Islam dia kata, seolah-olah masak sekawah daging babi, masuk seketul daging lembu. Akhirnya dalam dewan dia tanya kita, di mana wang kita simpan kenapa tidak disimpan di Bank Islam? Pulok dah. Jadi, Umno lakukan apa sahaja demi kepentingan rakyat,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said,di Marang, baru-baru ini.

Beliau kemudiannnya menyenaraikan beberapa bantuan yang sudah diagihkan di Marang termasuk bantuan pakaian sekolah yang dinikmati 11, 500 penerima dan bantuan hari raya untuk 176,838 isi rumah dengan kos lebih RM50 juta.

Manakala bantuan sempena Deepavali 2011 melibatkan 212 penerima dengan kos RM58,600, bantuan Tahun Baru Cina 2012 melibatkan 9,350 penerima dengan peruntukan kira-kira RM2.4 juta.

Sementara Bantuan Am Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi DUN Rhu Rendang melibatkan 1,583 penerima, Pengkalan Berangan (1,871), Alor Limbat (696) dan DUN Bukit Payong 1,018 penerima.

Manakala BR1M melibatkan 3,364 dari DUN Rhu Rendang, Alor Limbat (2,150), Pengkalan Berangan (2,901) dan DUN Bukit Payong seramai 3,291 penerima.