Halaman

26 February 2012

Pengajaran dan motivasi diselit dalam penulisan

Penulis novel Ombak Rindu, Puan Fauziah Ashari

Oleh; Esah Abdullah

Penulis novel Ombak Rindu, Puan Fauziah Ashari tetap memberi penekanan dalam aspek pendidikan dan motivasi dalam setiap hasil karyanya agar pembaca mendapat sesuatu yang berguna.

“Menghasilakan karya yang baik bukan sekadar mencari keuntungan tetapi turut memberi pengajaran berguna kepada peminat novel di negara ini,” katanya ketika ditemui dalam program Sepetang Bersama Penulis Ombak Rindu sempena Pesta Buku Terengganu di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) semalam.

Hadir sama Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT), Hajah Nor Akmal Abdul Fatah.

Pesta Buku anjuran kerajaan negeri itu berlangsung seminggu bermula 23 hingga 29 Februari depan dipenuhi pelbagai aktiviti seperti pertandingan melukis/mewarna, sejenak bersama Kartunis Ubi, riang ria bersama adik Nur Fatihah (Boboi Boy) dan sebagainya.

Menurut Puan Fauziah, selain novel Ombak Rindu, yang merupakan karya pertamanya, novel-novelnya terus mendapat perhatian pembaca. Antaranya Ombak Rindu 2, Cinta Tiada Akhir, (2005), Ombak Rindu 3. Rindu Cintaku (2008), Pergilah Sepi, Setia Menanti, Duri dan Bisik-bisik Gelora.

Selain itu beliau telah menghasilkan novel terbarunya `Kan ku Kejar Cinta Kamu’ yang diterbitkan pada awal tahun ini.

Buku setelah 800 muka surat itu dijual dengan harga RM28.90 dan diterbitkan melalui penerbitannya sendiri, Intens Idea International Sdn Bhd.

“Novel bertemakan percintaan dan kekeluargaan itu turut diselitkan dengan unsur-unsur pendidikan dan setakat ini berjaya dicetak 50 ribu naskah ,” katanya.

Manakala novel Ombak Rindu berjaya dicetak 200 ribu dan mendapat sambutan hangat setelah diadaptasi ke filem dengan kutipan melebihi RM10 juta,” katanya.