Halaman

14 February 2012

Polis Besut banyak selesai kes jenayah melaui OPS Sektor

Oleh: Mohammad Ishak

Ops Sektor yang dilaksanakan oleh polis di daerah Besut didapati banyak membantu menyelasaikan kes-kes jenayah yang berlaku sepanjang tiga bulan lalu sejak ianya dilancarkan.

Ketua Polis Daerah Besut, Supt Kamaruddin Zakaria memberitahu Ops Sektor yang diperkenalkan pihaknya itu diadakan setiap bulan membabit setiap anggota di balai-balai di sekitar daerah dengan diketui oleh Ketua Balai.

Katanya, melalui Ops Sektor pihaknya mengadakan lawatan dari rumah ke rumah meliputi setiap kampung di daerah itu antara 5 hingga 10 anggota bagi mendapatkan maklumat daripada penduduk setempat mengenai kegiatan jenayah yang berlaku di tempat mereka.

“ Setelah maklumat diterima pihak kami akan mengambil tindakan melalui pendekatan mesra bersama masyarakat yang kami nampak amat memberi keyakinan kepada semua setakat ini”, katanya kepada media selepas mengadakan Ops Sektor di Kampung Lak Lok disini hari ini.

Katanya, melalui ops ini pihak pergi mendapatkan masyarakat untuk menambat hati penduduk yang tidak secara langsung menyalurkan maklumat yang lebih “segar” dan amat berguna kepada polis untuk bertindak.

Kamaruddin berkata beberapa kes seperti penyalahgunaan dadah, kecurian dan rempit berjaya dipatahkan melalui cara tersebut.

Mengenai kes pecah rumah yang didapati meningkat sedikit berlaku di daerah itu, beliau meminta kerjasama orangramai supaya sama-sama menyalurkan maklumat dengan lebih cepat supaya satusatu kes itu dapat diselesaikan dengan segera.