Halaman

03 March 2012

500 anggota kadet Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) sertai perkhemahan


Muhammad Pehimi mencuba alat pemadam kebakaran


Oleh: Mohammad Ishak


Seramai 500 anggota kadet Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dari sekolah menengah daerah Besut menyertai perkhemahan tiga hari yang berlangsung di Pantai Bukit Keluang, Besut semalam.

Perkhemahan itu bertujuan melengkapkan kemahiran pelajar khususnya anggota agensi itu dalam selok belok membantu pelbagai bentuk bencana dan cara menyelamatnya.

Pegawai JPAM Besut,Leftenan Muda PA Mohamad Suhaimi Awang @ Muhamad berkata, ia perkhemahan pertama dianjurkan oleh JPAM dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah Besut.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Putera, Muhammad Pehimi Yusof merasmikan perkhemahan itu dan melakukan gimit cara-cara memadam kebakaran.

Berucap pada majlis itu Muhamad Pehimi berharap anggota kadet pasukan JPAM dapat meningkatkan kemahiran menyelamat dalam member bantuan kepada mangsa yang ditimpa bencana.

Katanya, pengalaman ketika mengikuti perkhemahan amat berguna untuk dijadikan asas ketika membantu operasi menyelamat mangsa.

“Ilmu yang diperolehi oleh pelajar dalam pelbagai badan beruniform sememangnya amat baik dan boleh diteruskan selepas tamat belajar,” katanya.