Halaman

18 March 2012

Agihan e-Book, manfaat buat 418 murid Tahun Empat DUN Wakaf Mempelam

Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh Amirullah Othman

Hasrat memastikan setiap murid bermula Tahun Empat hingga Tahun Enam seluruh negeri ini memiliki e-Book diteruskan apabila alat bantuan belajar itu diagihkan pula kepada murid Tahun Empat daripada enam sekolah rendah di Dewan Undangan Negeri (DUN) Wakaf Mempelam yang disampaikan sendiri Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, pagi ini.

Pengagihan terbaru kepada 418 murid melibatkan Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Rusa (36), SK Paloh (37), SK Bukit Losong (60), SK Durian Burung (77), SK Rengas Bekah (94) dan SK Wakaf Mempelam 114 murid, di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Ahmad, Kuala Terengganu.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi; Sains, teknologi dan Sumber Manusia negeri, YB Haji Ahmad Razif Abd Rahman; Timbalan Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu, Encik Hashim Mohd Zin dan Pengawai Penyelaras DUN Wakaf Mempelam, Haji Wan Mahyuddin Wan Ngah.


Seorang penerima, Nur Hafizah Izati Shukri, 10 dari SK Durian Burung, gembira apabila e-Book yang diimpikan sejak beberapa tahun lalu akhirnya dapat dimiliki sendiri hasil pemberian Kerajaan Terengganu.

“Saya akan gunakan pemberian kerajaan ini dengan sebaik-baiknya. Saya mahu belajar sebaik mungkin dan guna e-Book ke jalan yang betul supaya nanti saya dapat keputusan yang baik dalam pelajaran,” katanya.

Pasangan kembar, Ahmad Shafiuddin dan Ahmad Shofiuddin Zahid, dari SK Rengas Bekah, turut berkongsi keceriaan mendapat kemudahan itu dan berjanji untuk memanfaatkan alat bantuan belajar itu dengan sebaik mungkin.

“Saya dan kembar saya akan belajar bersama-sama cara menggunakan e-Book ini. Kami juga akan memastikan pemberian Menteri Besar kepada pelajar seperti kami ini akan memberi faedah dan hasil yang baik.

“Kami mempunyai adik beradik yang ramai..10 orang semuanya. Jadi mungkin jika hendak membeli sendiri tidak mampu. Mujurlah dapat kemudahan ini..Terima kasih Menteri Besar,” katanya Ahmad Shafiuddin.

Seorang lagi murid, Mohd Ikhwan Mohd Azir, dari SK Rengas Bekah turut teruja dan tidak sabar untuk belajar di sekolah serta di rumah menggunakan e-Book dan mengaplikasikan papan elektronik itu dengan semaksimum mungkin supaya dapat menambah ilmu serta penguasaan dalam setiap mata pelajaran.