Halaman

26 March 2012

Kanak-kanak tadika dididik utamakan kebersihan

Oleh; Esah Abdullah

Melentur buluh biar dari rebungnya. Berdasarkan kata-kata itu, kerajaan mengambil inisiatif mengadakan pertandingan Kebersihan dan Keceriaan Kelas Tadika untuk menyemai sikap cintakan kebersihan kalangan kanak-kanak seawal usia empat tahun.



Pengarah Yayasan Islam Terengganu (YIT), Haji Md. Kamarul Al-Amin Ismail berkata, dengan adanya pertandingan semua yang terbabit termasuk guru dan kanak-kanak menjadi lebih bertanggung jawab menjaga kebersihan persekitaran sekolah.

“Perubahan drastik berlaku bila kita anjur pertandingan dan rata-rata kelas Tadika dan Pra Sekolah dilihat bersemangat membersih dan menghias luar dan dalam kelas,” katanya di majlis penyampaian hadiah Pertandingan Kebersihan dan Keceriaan Tadika Peringkat Negeri Terengganu semalam.

Katanya, sebanyak 32 kelas Tadika dan Pra Sekolah di bawah kendalian Kemas, YIT, Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional dan Pejabat Pelajaran menyertai pertandingan.

“Setiap Parlimen diwakili empat buah kelas Tadika dan Pra Sekolah yang lulus dalam ujian saringan penghakiman bermula 12 hingga 21 Februari lalu,” katanya.

Pada majlis itu, Tadika Kemas An-Nur Kampung Raja, Besut muncul juara keseluruhan diikuti Tadika YIT Jalan Pusara, Kuala Terengganu (kedua), Tadika Kemas Kampung Beladau Kepong, Marang (ketiga) dan Tadika YIT Kemaman (keempat).

Juara keseluruhan menerima wang tunai RM5,000, RM4,000 (kedua), RM3,000 (ketiga) dan RM1,000 (keempat) beserta cenderahati dan sijil penghargaan. Hadiah kepada pemenang disampaikan oleh Setiausaha Kerajaan, Dato’ Haji Mazlan Ngah.