Halaman

10 March 2012

KUALA NERUS DAERAH BARU YANG BERPOTENSI MAJU

Oleh: Ruslan Rahman

Kuala Nerus adalah yang bakal menjadi suatu daerah baru yang berpotensi besar untuk maju dan mampu meningkatkan kemajuan untuk rakyat.



Banyak rancangan-rancangan pembangunan yang bakal diadakan, di samping pusat-pusat pertumbahan yang sedia ada.

Difahamkan Fakulti Perubatan Universiti Sultan Zainal Abdidin (Unisza) akan diwujudkan, sekolah sukan, di samping pusat pendidikan yang sedia ada seperti Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Institut Perguruan, Maktab Rendah Sains Mara, Pusat Latihan Petronas dan Institut Latihan Perindustrian (ILP)

Lain-lain kemudahan termasuk Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), dua buat stadium dan Jambatan Sultan Mahmud.

Sebuah laluan baru jambatan baru laluan kedua juga dijangka akan dibina bagi mengelak kesesakan lalulintas mengikut laluan Losong, Pulau Sekati dan Telok Pasu.



Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said yang membuat lawatan ke Kuala Nerus hari ini telah mengadakan pertemuan dengan pimpinan Kuala Nerus termasuk kepemimpinan Umno Bahagian yang diketuai oleh Dato’ Haji Mohd. Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri.

Dalam pertemuan kira-kira dua jam itu yang diadakan di Pejabat Umno Bahagian Kuala Nerus, beliau telah diberi taklimat tentang senario pembangunan dan kedudukan politik di Kuala Nerus.

Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, YB Haji Ahmad Razif Abdul Rahman dan YB Datuk Rahin Mohd.Said hadir sama.



Beliau berkata, selepas ini akan membuat lawatan ke tapak pusat pentadbiran Daerah Baru Kuala Nerus.

Dalam Bajet 2012 yang dibentangkan oleh beliau Disember tahun lalu, sebanyak RM20 juta telah diperuntukkan untuk kerja-kerja awal pembentukan daerah baru Kuala Nerus itu.

Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Haji Ahmad Said menunaikan solat Fardhu Zohor berjemaah di masjid baru di Kampung Bukit Tunggal yang bakal diberi nama Masjid Fikri.

Pada sebelah petang tadi beliau mengadakan perjumpaan dengan kira-kira 4000 kumpulan penggerak Jalinan Rakyat (JR) yang terdiri dari kaum wanita dalam Parlimen Kuala Nerus, di Stadium Tertutup, Gong Badak.

Dalam ucapannya kepada beliau meminta supaya usaha-usaha mendekatkan rakyat dengan kerajaan melalui penerangan tentang dasar-dasar kerajaan, pembangunan dan kebajikan yang diberikan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) dipertingkatkan.

Beliau meminta supaya rangkaian JR diperbesarkan lagi seramai yang mungkin untuk turun ke padang mendekati rakyat di semua peringkat.



Beliau amat yakin bahawa rakyat akan terus memberi sokongan kepada BN dalam pilihanraya akan datang, termasuk dalam Parlimen Kuala Nerus dan keempat-empat kawasan Dewan Undangan Negeri(DUN).