Halaman

09 March 2012

Terengganu tumpuan utama pelabur asing

Oleh: Aida Abd Rahman dan Che Mohd Hisham Che Jamaluddin

Terengganu muncul sebagai negeri yang menerima pelaburan asing paling besar daripada sembilan projek berimpak tinggi sepertimana yang diumumkan Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC).

“Kita menyambut baik dan berterima kasih kepada Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak yang mengumumkan perkara itu.

"Alhamdulilah, Terengganu terus menjadi perhatian pelabur asing untuk melabur di negeri ini dan kita bersedia membuka lebih banyak kawasan projek akuakultur pada masa depan, “ kata Menteri Besar, dato’ Seri Haji Ahmad Said, baru-baru ini.

Projek di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP) Wilayah Ekonomi Pantai Timur itu turut membuka banyak pelaburan baru di semua negeri di wilayah terbabit, selain bakal meningkatkan lagi aktiviti ekonomi berasaskan sumber semula jadi.


Pada masa yang sama, pembangunan itu akan membuka lebih banyak peluang pekerjaan dan merangsang kemajuan dan penglibatan syarikat tempatan dalam pelaburan itu.

Menurut satu kenyataan kepada media, sembilan pelaburan baru bernilai RM9.04 bilion dalam suku pertama tahun ini membabitkan Pahang, Kelantan, Terengganu dan Johor.

Jumlah pelaburan melibatkan 12 projek yang mampu menjana hampir 20,000 peluang pekerjaan untuk penduduk tempatan dalam ECER, di samping menyumbang anggaran 6 billion ringgit kepada pendapatan negara kasar (GNI) menjelang 2020.

Untuk permulaan, sembilan projek melibatkan dua projek bernilai 5.5 bilion ringgit di Mersing, johor; lima projek di Pahang berjumlah 2 bilion ringgit dan masing-masing satu projek bernilai 1 bilion ringgit di Terengganu dan 500 juta ringgit di Kelantan.

Tiga projek lagi telah diumumkan awal Januari lalu membabitkan pelaburan bernilai RM363 juta. Jumlah pelaburan yang besar itu membuktikan daya saing ECER yang tinggi dalam usaha menarik para pelabur dan seterusnya merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

ECER bakal melepasi sasaran pelaburan RM10 bilion untuk tahun ini sahaja. Dalam konteks infrastruktur, sehingga kini kerajaan telah melabur sebanyak 2 bilion untuk pembangunan kemudahan itu di ECER bagi menyokong pelaburan sektor swasta.

Promosi pelaburan agresif ECERDC dengan kerjasama Lembaga Kemajuan Pelaburan Malaysia atau MIDA dan kementerian perdagangan antarabangsa dan industri (MITI)

ECER yang telah berjaya menarik pelaburan bernilai RM20.9 bilion sehingga Disember tahun lalu.

Daripada jumlah itu, 4.7 bilion ringgit pelaburan adalah diterima tahun lalu. ECER kini berjaya mewujudkan 27,000 peluang pekerjaan.

Sejauh ini, lebih 70 peratus daripada jumlah pelaburan di ECER itu membabitkan kluster pelancongan di ECER manakala selebihnya dalam sektor akuakultur, pembuatan dan pendidikan.