Halaman

23 April 2012

Bina 6,737 unit RMM sejak 2008

Oleh: Suriati Ali

Kerajaan negeri telah membina 6,737 unit Rumah Mampu Milik (RMM) di seluruh negeri dengan melibatkan kos RM659.73 juta sejak Program Perumahan Rakyat diperkenalkan awal 2008 lalu.

Projek sama sedang diteruskan di mana sebanyak 2,277 unit RMM yang membabitkan peruntukan kira-kira RM80 juta masih dalam pembinaan.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata Kerajaan negeri akan berusaha meneruskan projek RMM itu supaya sasaran 10,000 unit RMM dalam lima tahun tercapai sekaligus mampu memenuhi impian penduduk yang belum memiliki rumah.

Katanya, kemudahan perumahan juga diperlukan di kawasan bandar terutama kepada mereka yang terlibat dengan pengambilan balik tanah untuk tujuan penyusunan semula kawasan penempatan dalam bandar .

“Pada tahun lepas, kita telah menyerahkan rumah-rumah Projek Ladang Gemilang 1 dan Gemilang 11 kepada penduduk yang terlibat.

“Manakala Projek Pembangunan Ladang Tok Pelam setinggi 30 tingkat dan membabitkan 408 unit rumah sedang dalam pembinaan,” katanya.

Menurutnya, sebagai sebuah kerajaan yang mendahulukan kepentingan rakyat di bawah agenda Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan, kerajaan sangat peka kepada soal perumahan dengan meletakkannya sebagai salah satu agenda utama dalam memastikan kesejahteraan hidup.