Halaman

05 April 2012

‘Hantu mengundi’ lebih penting, tidak perlu layan isu murtad – Pemimpin PAS


Oleh FAUZI MOHD

Siapa saja umat Islam yang waras fikiran dan teguh pegangan agamanya takkan sesekali memandang remeh isu murtad kerana lumrah sebagai umat Nabi Muhamad S.A.W sepatutnya bila dicubit peha kanan peha kiri pun terasa sakitnya.

Tapi berbeza dengan pemimpin yang mendakwa memperjuangkan Islam Pas. Bagi mereka persoalan isu orang Islam dimurtadkan dianggap sekadar satu isu kecil yang tak wajar diperbesarkan.

Sebaliknya isu politik seperti pengundi hantu menjadi menjadi keutamaan untuk diperdebatkan selaras dengan perjuangan PAS untuk menawan Putrajaya dan mengangkat ‘pelakon video lucah’ tersohor negara sebagai Perdana Menteri.

Itulah reaksi pemimpin utama PAS Selangor, Dr. Abd Rani Osman sebaik saja diminta mengulas perihal Bekas Exco Selangor, Dato’ Dr. Hasan Ali yang mendedahkan video murtad bagi membuktikan kejadian memurtadkan umat Islam di Selangor memang benar-benar berlaku.

Mungkin, itu hasil ‘persefahaman’ yang dibuktikan pemimpin PAS bahawa parti itu sudah ‘sehati sejiwa’ dengan DAP dan PKR untuk melangkah kaki ke Putrajaya, termasuk merobohkan kubu UMNO di Johor.

Bukan sedikit gelodak hati umat Islam yang tercuit marah dengan kenyataan Dr. Abd Rani malah ramai juga penyokong Pas yang turut malu dengan pendirian tersebut yang amat bertentangan dengan dasar Pas yang selama ini mendakwa diri paling dekat dengan perjuangan Islam