Halaman

27 April 2012

Kecurian di kompleks sukan tidak cecah RM50j

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri menegaskan kerugian akibat kecurian peralatan di Stadium Sultan Zainal Abidin (SSMZA), Kompleks Sukan Negeri Gong Badak tidak melibatkan RM50 juta berikutan taksiran sebenar masih lagi dalam siasatan pihak berkuasa.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri, Dato’ Za'abar Mohd Adib berkata jumlah kerugian yang digembar-gemburkan segelintir pihak itu tidak benar sama sekali.



Katanya, kompleks yang ditadbir Unit Pengurusan Kompleks Sukan Negeri, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri itu melantik syarikat keselamatan, MN Millenium Security Sdn Bhd bagi menjalankan tugas keselamatan dengan 30 petugas yang dipertanggungjawabkan mengawal keselamatan stadium itu bermula 2008.

"Soal kecurian, ada enam laporan polis telah dibuat dan kini pihak polis sedang menyiasat kecurian tersebut. Polis juga telah membuat siasatan forensik di lokasi terlibat sejurus menerima laporan dan sehingga kini siasatan bagi semua laporan masih berjalan.

“Taksiran kecurian masih dalam penelitian pihak Jabatan Kerja Raya..Yang kata RM50 juta ..ada akhbar yang melaporkan begitu dan ada penafian sudah dibuat (pihak kerajaan),” katanya.