Halaman

12 April 2012

Koperasi bantu capai pemilikan ekuiti Bumiputera 30 peratus

Oleh: Aida Abd Rahman

Gerakan koperasi memainkan peranan penting merealisasikan hasrat kerajaan untuk mewujudkan masyarakat perdagangan dan perindustrian Bumiputera, sekaligus dapat mencapai pemilikan ekuiti Bumiputera sebanyak 30 peratus dalam negara, kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Dato’ Mohamed Awang Tera.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Himpunan Koperator di Stadium Negeri, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama,Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Datuk Md Yusuf Samsudin dan Pengarah SKM Negeri Terengganu, Encik Osman Ismail.

“Justeru itu, saya yakin pendekatan berkoperasi sebagai jentera ekonomi dalam negara secara saksama, mengurangkan kadar kemiskinan dan mewujudkan perpaduan dan kesejahteraan di kalangan masyarakat, tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik.

“Diharapkan menerusi koperasi segala dasar dan hasrat kerajaan akan tercapai dalam tempoh masa yang ditetapkan,” katanya.

Beliau berkata, penekanan SKM yang menggalakkan masyarakat menjadi koperasi adalah sebagai mekanisme alternatif untuk menjana ekonomi.

Katanya, masyarakat juga dissarankan membudayakan koperasi dalam kehidupan harian mereka serta menjadikan koperasi sebagai satu gaya hidup.

“Lebih-lebih lagi koperasi sudah diiktiraf kerajaan sebagai sektor ketiga dalam pembangunan ekonomi negara selepas sektor awam dan swasta.

“Oleh itu, saya menyeru semua anggota koperasi supaya mengambil bahagian aktif dalam setiap koperasi baik pengeluaran, kewangan, pengurusan, pentadbiran dan pemasaran supaya koperasi serta ahlinya mendapat manfaat sepenuhnya melalui kewujudan koperasi berkenaan,” katanya.