Halaman

24 April 2012

Industri burung walet jana hasil RM1.6 juta sebulan

Oleh; Esah Abdullah

Seramai 1,700 pengusaha sarang burung walet di negeri ini mendapat sentuhan baru apabila Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu (PPNT) mewujudkan sebuah pusat pengumpulan sarang burung walet bagi memudahkan pengusaha memasarkan hasil tuaian mereka.

 Pengarahnya, Encik Shamsuddin Mat Rani berkata, langkah jabatan sejajar dengan perkembangan industri itu sebagai suatu perusahaan bernilai tinggi.

Katanya, usaha ini membolehkan para pengusaha menjual hasil mengikit harga pasaran semasa dan lebih telus berbanding hasil yang dijual kepada orang persaorangan.

 “Harga semasa kini mencecah RM1,800 hingga M2,300 sekilogram dan dijangka terus meningkat kerana ia mendapat permintaan yang tinggi,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Pelancaran Pembukaan Pusat Pengumpulan Sarang Burung Walet di Pejabat PPNT Manir, Kuala Terengganu semalam.

Majlis Pelancaran berkenaan telah dilakukan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, YB Haji Ashaari Idris.

Beliau berkata, industri burung walet pada masa ini berkembang pesat dan anggaran pengeluaran hasil sebanyak 1,000 (satu metrik tan) dengan nilai mencecah RM1.6 juta sebulan.

Katanya, sehingga akhir tahun lalu, sebanyak 480 buah premis didaftar di bawah Jabatan Perkhidmatan Veterinar negeri yang dijadikan penempatan burung walet.

Daripada jumlah berkenaan katanya, 150 buah merupakan premis kedai dan 330 buah adalah premis rumah sebuah yang membabitkan 228 orang pengusaha Melayu dan 252 orang pengusaha berbangsa Cina.

Menurutnya, melalui 15 wakil Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) yang telah dilantik sebagai ajen pembeli dapat memudahkan pengusaha di seluruh negeri untuk memasarkan hasil pengeluaran mereka.

Tambahnya, pusat pengumpulan hanya mengkelas sarang burung wallet kepada tiga gred sahaja iaitu gred A, gred B dan gred C iaitu yang mempunyai ciri-ciri tertentu antaranya dari segi warna, bentuk sarang, ketebalan saiz serta ketinggian sarang.