Halaman

22 April 2012

Anak pembangkang sertai demonstrasi haram

Oleh: Kamarudin Mat Akib

 Anak pemimpin kanan parti pembangkang turut menyertai demostrasi haram di perkarangan Wisma Darul Iman, baru-baru ini, yang kononnya bertujuan mendesak Kerajaan Terengganu menarik balik pinjaman terhadap sembilan penuntut yang sedang mengikuti pengajian di Mesir kerana melanggar perjanjian dengan menyertai perhimpunan haram di Dataran Hayyu Asyier, Mesir tahun lalu.

Penglibatan anak pemimpin tersebut secara terang menunjukkan pihak pembangkang menjadi dalang kepada demonstrasi itu yang menganggu ketenteraman awam dan bertentangan dengan Perlembagaan negara.

 Inilah kebiadapan jelas dan terang-terang yang dilakukan oleh pembangkang – menghasut pelajar mengadakan demonstrai bagi melahirkan rasa tidak puas hati walaupun amat jelas pelajar terlibat melakukan kesalahan sehingga kerajaan menarik balik pinjaman mereka.

Mereka sendiri tidak ‘turun padang’, tetapi membiarkan anak masing-masing mengetuai demonstrasi bagi memberi gambaran buruk rakyat terhadap kerajaan.
 Jika diteliti memang wajar pelajar yang terlibat dengan perhimpunan haram di Mesir dikenakan tindakan tegas ditarik balik pinjaman pengajian kerana mereka melakukan tindakan yang bertentangan dengan perjanjian sewaktu pinjaman tersebut ditawarkan kepada mereka.
 Di mana wajarnya apabila pemimpin pembangkang meminta mahasiswa bangkit disebabkan `Menteri Besar pengkhianat’ kerana mengambil tindakan itu,

sedangkan kerajaan negeri menyediakan pelbagai kemudahan dan peluang kepada pelajar. Dalam isu ini, pengkhianat adalah Pas kerana mempengaruhi pelajar supaya menyertai demonstrasi Bersih dan perhimpunan haram membantah tindakan terhadap pelajar tersebut di Wisma Darul Iman.
 Apa yang menyedihkan pemimpin pembangkang menggunakan pelajar untuk mengadakan demonstrasi dan mereka tidak membela nasib mereka bila pelajar berkenaan dikenakan tindakan akibat perbuatan itu.

 Kini pembangkang turut menggunakan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) awam dan swasta pula sebagai kuda tunggangan dalam isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

 Golongan pelajar perlu berwaspada dengan keadaan ini dan mereka tidak wajar membiarkan diri diperkudakan oleh parti pembangkang bagi mencapai kepentingan politik mereka.