Halaman

10 April 2012

Penyu julang Piala Emas Khir Johari

Oleh: Aida Abd Rahman

Pasukan Terengganu yang menggunakan strategi bertahan dan menyimpan tekong terlebih dulu, berjaya menjulang Piala Emas Khir Johari buat kali pertama pada Kejohanan Sepak Takraw Kebangsaan Ke-49 di Dewan Majlis Perbandaran Manjung, Perak, Ahad lalu.

Kejayaan skuad bimbingan Ahmad Mohd. Zin membenam juara bertahan, Selangor 2-0 dalam perlawanan akhir melayakkan skuad Penyu meraih RM5,000 pada kejohanan berpasukan tertua di dunia itu, sekali gus menghampakan hajat lawan mencipta rekod penyandang terbanyak, 12 kali.

Biarpun diheret ke set penentuan oleh Selangor yang dibarisi ramai pemain elit dan bekas pemain berpengalaman antarabangsa, Terengganu tidak mudah goyah, malah mampu mengekang asakan lawan bagi memenangi kedua-dua regu, (15-10, 11-15, 15-9) dan (15-6, 10-15, 15-12) dalam tempoh 160 minit.

Mata kemenangan bermakna Terengganu hasil paduan trio Mohd Syazwan Husin, Mohd Hami Khairi Roslan dan Mohd Safarudin A Bakar yang membenam regu Ahmad Sufi Mohamed Hashim, Norshahruddin Mad Ghani dan Farhan Adam.

Manakala kemenangan kedua disumbangkan oleh Mohd Faiz Jalal, Mohd Fadzly Roslan dan Zulhafizazwan Roslan yang mengecewakan benteng Selangor yang dibarisi Noor Azman Abdul Hamid, Arif Ramli dan Mohd Putra Abd Ghani.