Halaman

14 April 2012

Semua pihak diajak kekalkan perpaduan



Oleh: Mohammad Ishak


Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri ini berperanan membentuk kumpulan masyarakat yang harmoni dan bersatu padu bukan sahaja dikalangan penduduk pelbagai kaum malah antara masyarakat berlainan fahaman politik.

Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, tanggungjawab pertubuhan sukarela amat penting dalam menyatupadukan rayat kerana sebagai organisasi yang tidak dipengaruhi politik ia mampu mengajak rakyat menyertai sesuatu program sosial.

Sebagai contoh,katanya, Kawasan Rukun Tetangga (KRT) yang diujudkan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Jabatan Perdana Menteri (JPM), berupaya meningkatkan penyertaan rakyat menerusi pelbagai program yang dilaksanakan.

Program Sukaneka Perpaduan boleh dijadikan contoh dalam usaha memumuk semangat perpaduan dikalangan masyarakat pelbagai kaum di negeri ini kerana ia disertai pelbagai lapisan masyarakat setempat.

Program bersama membabitkan tiga KRT iaitu KRT Bandar Jertih,KRT Seberang Jertih dan KRT Simpang Tiga Jertih selaku tuan rumah yang diadakan di Padang Sekolah Pusat Jertih, amat menarik kerana disertai komuniti pelbagai kaum serta masyarakat pelbagai fahaman parti politik.

Ketika merasmikan program itu Idris yang juga Pengerusi MARA berharap menerusi aktiviti seumpama itu dapat meningkatkan semangat kesukanan dan kerjasama ibu bapa, pemimpin masyarakat dan komuniti setempat.

“Kerajaan amat menghargai usaha yang dilakukan oleh badan sukarela seperti KRT kerana ia mempunyai pengaruh kuat dikalangan masyarakat setempat,” katanya.

Sempena program itu, pelbagai acara menarik diadakan membabitkan kira-kira 100 peserta termasuk kanak-kanak Tabika Perpaduan, Ibu bapa dan ahli jawatankuasa KRT di kawasan DUN Jertih.