Halaman

23 April 2012

SMKA Nurul Itifaq Besut johan pertandingan bahas

Oleh: Mohammad Ishak

SMKA Nurul Itifaq johan pertandingan bahas Oleh: Mohammad Ishak Pasukan bahas bahasa Melayu ala parlimen SMKA Nurul Ittifaq, yang mewakili daerah Besut telah berjaya menjadi johan peringkat negeri Terengganu bagi tahun 2012 yang berlangsung di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Saujana,Setiu.



SMK Nurul Itifaq yang diwakili Muhammad Syafiq bin Azman (17), Nur Akmal Syazwani bt. Khir (16), Nor Aina Mardiyah bt. Che Deraman (17), Wan Nor Aina Nasibah bt. Wan Abdul Rahim (16), Wan Nor Hanifah Hidayah bt Wan Kamaruddin (16) dan Nor Hidayah bt Mat Yaacb (15) telah berjaya menewaskan pasukan bahas SM Imtiaz, Dungun.

Dalam pertandingan akhir, pasukan bahas SMKA Nurul Ittifaq berada di pihak kerajaan, manakala SM Imtiaz, Dungun di barisan pembangkang.

Tajuk pertandingan akhir ialah, ‘ Peralatan Ketenteraan Termoden Menjamin Keselamatan Negara’. Nur Akmal Syazwani bt. Khir telah dinobatkan sebagai pembahas terbaik pertandingan akhir .

Pada peringkat separuh akhir, pasukan bahas SMKA Nurul Ittifaq yang berperanan sebagai pihak kerajaan telah berjaya mengalahkan pasukan bahas SMK Tengku Ibrahim, Setiu. Tajuk di peringkat separuh akhir ialah, ’Malaysia Masih Memerlukan Pekerja Asing Untuk Meneruskan Agenda Pembangunan Negara’.

Bagi peringkat separuh akhir, Muhammad Syafiq bin Azman telah terpilih sebagai pembahas terbaik. Ketua jurulatih bahas, Tn. Hj. Mohd. Nordin bin Zahid, kejayaan ini cukup manis setelah kalah di peringkat akhir pada tahun lepas kepada pasukan bahas SMK Chukai, Kemaman.

Katanya, kali ini, pasukan bahas SMK Chukai, Kemaman kalah di peringkat separuh akhir kepada SM Imtiaz, Dungun.

 Menurutnyaa, saingan tahun ini cukup sengit dengan kehebatan para peserta yang petah mengutarakan hujah dan bidasan yang boleh meyakini pihak juri.

Katanya,peserta dari setiap sekolah dilihat telah membuat persediaan rapi dan berjaya menggamatkan dewan, seolah-olah berada di sidang Dewan Rakyat. Kejayaan ini membolehkan SMKA Nurul Ittifaq, Besut mewakili negeri Terengganu ke peringkat kebangsaan yang akan berlangsung di Johor Bahru, Johor pada 2 hingga 5 Mei nanti.