Halaman

23 April 2012

Sultan Mizan titah wakil rakyat patuhi peraturan Dewan

 Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said mempersembahkan teks titah DiRaja Tuanku Mizan Zainal Abidin pada Istiadat Pembukaan Penggal Persidangan Penggal Kelima Dewan Undangan Negeri Terengganu ke-12, hari ini. - Gambar oleh Zulkipli Putra..

Oleh: Kamarudin Mat Akib


 Sultan Mizan menitahkan Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu supaya mematuhi Peraturan-Peraturan Tetap Dewan semasa bersidang agar sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) berjalan dengan teratur, sempurna dan penuh dengan rasa hormat, tanpa mengira ideologi politiik.



 Baginda bertitah langkah itu perlu kerana matlamat setiap Ahli Dewan Undangan Negeri adalah sama iaitu memberi perkhidmatan demi kebajikan dan kesejahteraan rakyat dan negeri.

 Pada masa yang sama titah baginda, perpaduan dan kesefahaman adalah amat penting dalam kehidupan masyarakat majmuk di negara ini.

“Perpaduan dan persefahaman akan menjamin keharmonian hidup pelbagai kaum. Kita perlu mengambil pelajaran dan tauladan melalui kisah bagaimana Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya menyatupadukan golongan Aus dan Khazraj yang begitu lama bertelagah dan berbalah di Madinah, akhirnya dipersaudarakan dengan golongan Muhajirin yang berpindah bersama Baginda dari Mekah,” titah baginda sewaktu merasmikan Istiadat Pembukaan Penggal Persidangan Kelima Dewan Undangan Negeri Ke-12, hari ini.

Turut berangkat Sultanah Nur Zahirah dan para pembesar negeri. Hadir sama, Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said; Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang, Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, wakil-wakil rakyat dan ketua-ketua jabatan kerajaan.



 Sultan Mizan turut gembira dengan kejayaan demi kejayaan yang dicapai pelajar negeri ini dalam keputusan peperiksaan awam bagi semua peringkat dengan begitu cemerlang sekali.

 “Beta mengambil kesempatan ini mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Negeri kerana Terengganu terus berjaya mengungguli dan mengekalkan kecemerlangan keputusan peperiksaan UPSR buat kali ke-11 berturut-turut pada tahun lepas, diikuti juga kejayaan dan kecemerlangan berterusan dalam PMR dan SPM bagi tahun 2011 memperolehi Gred A dalam semua mata pelajaran selaras dengan matlamat menjadikan Terengganu Negeri Anjung Ilmu,” titah baginda.

 Mengenai usaha kerajaan memajukan Tasik kenyir sebagai destinasi pelancongan, baginda yakin usaha murni itu akan menemui kejayaan dan mampu menjana ekonomi penduduk setempat, khususnya dan rakyat negeri Terengganu amnya.

 Baginda turut menyarankan agar dibina Galeri Sukan Rakyat yang turut dilengkapi dengan pusat kemudahan sukan, bagi menghargai jasa-jasa atlet yang telah mengharumkan nama negeri di bidang sukan.

 Baginda menitahkan agar gambar-gambar dan filem atlet berkenaan dipamerkan di galeri tersebut bagi membakar semangat dan bahan tatapan generai masa depan serta sebagai bahan rujukan membentuk kejayaan masa depan yang lebih cemerlang.