Halaman

05 May 2012

208 mangsa ribut DUN Bukit Payong dibantu


Oleh FAUZI MOHD dan AMIRULLAH OTHMAN
Gambar oleh AMIRULLAH OTHMAN

Nasib mangsa-mangsa ribut yang melanda sekitar Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Payong, Marang mendapat perhatian Menteri Besar, Dato’ Seri Ahmad Said yang berjanji bantuan segera akan dihulurkan kepada golongan berkenaan.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 petang semalam, 208 buah rumah mengalami kerosakan yang membabitkan 105 buah rumah di Kampung Undang, Kampung Laut (17 buah), Kampung Belukar Jambu (4 buah) dan Kampung Surau Panjang (10 buah).



Turut terjejas, Kampung Tok Dir (6 buah) Kampung Mak Kemas (25 buah), Kampung Padang Pak Su Man (23 buah) dan Kampung Batu 9 (18 buah).

Dato’ Seri Ahmad memberitahu, bantuan daripada pihak kerajaan negeri, Jabatan Kebajikan Masyarakat serta pihak lain yang prihatin dapat meringankan beban mangsa bagi meneruskan kehidupan seharian.


“Bantuan membaiki rumah, ganti atap baru akan disalurkan dan diselesaikan dalam tempoh sehari dua ini. Kita telah membuat tinjauan, banyak atap rumah tercabut. Malah ada rosak teruk dihempap pokok besar.

“Walaupun bantuan yang diberikan itu tidak dapat menggantikan kerugian yang ditanggung mangsa, namun sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban mangsa terlibat," katanya yang ditemui ketika menziarahi sebahagian mangsa yang terlibat hari ini.

Hadir sama, Pegawai Pembangunan DUN Bukit Payong, Zaidi Muda.