Halaman

01 May 2012

Pendaratan 46 penyu agar hasilkan 4,000 biji telur

Oleh: Aida Abd Rahman

Sebanyak 46 Penyu Agar didapati mendarat dan bertelur di kawasan Pusat Santuari Penyu Ma'Daerah dan sekitarnya di Kerteh serta menghasilkan kira-kira 4,000 biji telur bagi tempoh Januari hingga pertengahan April tahun ini.

Pengarah Perikanan Terengganu, Encik Abdul Khalil Abdul Karim berkata dari jumlah itu, sebanyak 10 sarang ditemui di kawasan Pusat Santuari Penyu Ma'Daerah yang menghasilkan telur tabung sekitar 1,000 biji manakala 36 sarang lagi ditemui di sekitar kawasan pantai berkenaan dengan menghasilkan telur sebanyak kira-kira 3,000 biji.


"Kesemua telur penyu berkenaan telah diramkan di pusat berkenaan termasuk sebanyak 3,000 biji yang dibeli dengan harga RM2.50 sebiji daripada pemajak yang dibiayai oleh Tabung Pelindungan Hidupan Luar Dunia (WWF)," katanya di program gotong-royong membersih Pantai Santuari Penyu Ma'Daerah, Kerteh, baru-baru ini.

Program yang bertemakan 'Cakna Penyu Sokmo' itu disertai kira-kira 300 peserta daripada Jawatankuasa Kerja Ma'Daerah yang terdiri daripada Jabatan Perikanan, BP Petronas dan WWF Malaysia untuk membersihkan kawasan pendaratan penyu itu yang telah diwartakan sejak Januari 2007.