Halaman

28 May 2012

Selangor tagih air mentah dari Tasik Kenyir

Oleh: Aida Abd Rahman




Berdasarkan laporan akhbar Sinar Harian, semalam, Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bertegas mempertahankan pendirian kerajaan negeri bahawa bekalan air mentah adalah lebih penting daripada bekalan air terawat sebagai persiapan Selangor menghadapi masalah kekurangan air pada masa hadapan.

Malah, Abdul Khalid turut mencadangkan agar air mentah yang disalurkan di Selangor diambil dari Tasik Kenyir di Terengganu yang mempunyai kedalaman melebihi 100 meter dan mempunyai kapasiti menyimpan air terbanyak di seluruh Semenanjung.

Katanya penyaluran air mentah dari Tasik Kenyir adalah lebih rendah kosnya daripada menyalurkan air dari Sungai Pahang yang memerlukan pemasangan paip melalui Banjaran Titiwangsa dengan kos dianggarkan mencecah RM5 bilion.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis penyerahan Surat Lanjutan Pajakan Tanah untuk 183 penduduk Shah Alam dan Surat Hak Milik Tanah untuk 27 peneroka tanah dari Bukit Cherakah, Shah Alam.

Abdul Khalid berkata kos memasang paip daripada Tasik Kenyir dianggarkan sekitar RM700 juta dengan memasang paip air bersebelahan dengan rangkaian paip saluran gas dari Terengganu ke Selangor, Pahang dan Johor yang sedia ada.

Tasik Kenyir seluas 369 km persegi mampu menakung 13.6 bilion meter padu air dibina bagi tujuan penjanaan tenaga elektrik menerusi tenaga hidro. Stesen Janakuasa di Empangan Tasik Kenyir mampu menjana 400 megawatt tenaga untuk keperluan negara.

Memetik laman blog MyMassa, kenyataan terbaru itu bercanggah dengan kenyataan sebelum ini yang dibuat oleh pemimpin negeri itu di mana pada permulaan isu ini, Kerajaan Selangor memberikan alasan untuk menggunakan air lombong di sekitar negeri ini untuk menghentikan projek penyaluran air dari Pahang. Kini, MB Selangor mengemukakan cadangan untuk menggunakan air dari Tasik Kenyir pula. Satu pendirian yang `FLIP FLOP’ oleh Menteri Besar penggal pertama ini.

Selangor guna air lombong

SHAH ALAM: Kerajaan Selangor akan menggunakan air mentah dari bekas lombong di negeri itu bagi menampung keperluan air di Lembah Klang, kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin negeri, Dr Xavier Jayakumar.

Beliau berkata kerajaan negeri juga bercadang merawat dan menapis air dari bawah tanah, hujan dan sungai yang dilihat lebih banyak memberi manfaat serta menjimatkan berbanding projek membangunkan infrastruktur pemindahan air dari Pahang.
Selain itu, katanya, jika dilaksanakan, dakwaan pihak tertentu akan berlaku krisis air di Lembah Klang krisis air 2014 tidak tepat.

Projek Penyaluran Air Mentah dari Pahang ke Selangor (PPAMPS) dan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 masih tergendala selepas isu penyusunan semula industri air negeri itu melalui perbincangan dengan Kerajaan Persekutuan masih gagal mencapai penyelesaian.

Isu utama dalam kemelut air Selangor bukannya air mentah tetapi AIR TERAWAT. Walaupun tinggi rizab air mentah di Selangor tetapi loji rawatan air tidak cukup, maka masalah ini tidak selesai. Bukan sahaja keperluan penduduk sahaja memerlukan air terawat, malah keperluan industri juga memerlukan air yang telah diproses melalui loji rawatan air.


Kurang Air Bersih, 129 Projek Perkilangan Di Selangor Tidak Dapat Dilaksana

TANJONG KARANG: Sebanyak 129 projek perkilangan yang menawarkan lebih 12,000 peluang pekerjaan di Selangor tidak dapat dilaksanakan berikutan bekalan air bersih yang tidak mencukupi untuk menampung keperluan operasi pihak industri.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, pihak Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) tidak dapat menyalurkan bekalan air bersih kepada kilang berkenaan ekoran kekurangan air bersih di negeri ini.

"Meskipun 129 projek perkilangan dengan jumlah pelaburan RM3.8 bilion diluluskan, Syabas tidak dapat memberikan komitmen untuk menyalurkan bekalan kerana kekurangan simpanan air bersih," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perasmian jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) peringkat Tanjong Karang oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor di sini, Jumaat.

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/4/14/mstar_berita/20120413201842&sec=mstar_berita

3. Walaupun Kerajaan Selangor mengemukakan cadangan baru iaitu mengambil sumber air mentah dari Tasik Kenyir, air tersebut juga turut perlu dirawat terlebih dahulu sebelum disalurkan kepada pengguna. Oleh yang demikian, loji rawatan air yang baru seperti Loji Rawatan Air Langat 2 (untuk projek PPAMPS) perlu dibina secepat mungkin sekiranya ramalan bahawa Selangor akan mengalami krisis air pada tahun 2014 menjadi kenyataan.

4. Sikap berlengah-lengah Kerajaan Negeri Selangor bukan sahaja menyebabkan negeri Selangor sahaja diancam krisis air, tetapi ianya juga melibatkan Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Kuala Lumpur. Tambahan, sikap berlengah-lengah ini juga akan menyebabkan kos projek tersebut meningkat dari tahun ke tahun (kira-kira 5% setahun).

5. Untuk memahami beza antara air mentah dan air terawat, MyMassa telah ubah suai rajah dari Puncak Niaga. Bulatan merah dalam rajah tersebut adalah proses yang akan dilakukan dalam loji rawatan air. Sekiranya Kerajaan Selangor berdegil untuk tidak membenarkan pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 atau seumpama dengannya, maka pengguna akan menikmati 'air mentah' berkebajikan dari Kerajaan Selangor.

6. Kepada rakyat Selangor, nilaikan sendiri tindakan Kerajaan Selangor ketika ini. Adakah cakap berpusing-pusing dan tindakan 'pi mai pi mai tang tu' akan menyelamatkan negeri ini dari dilanda krisis air pada tahun 2014? Kalau krisis air berlaku, mungkin Khalid Ibrahim pun kena angkat air macam ni.